رییس سازمان فضایی ایران : نقش موثر و فعال ایران در کمیته فضایی سازمان ملل

0
1745
رییس سازمان فضایی ایران : نقش موثر و فعال ایران در کمیته فضایی سازمان ملل

Sponsored

صبح امروز نشست هم اندیشی و بررسی رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (COPUOS) از سوی سازمان فضایی ایران در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور تمامی فعالان و بازیگران صنعت فضایی کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فضایی ایران، دکتر مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران در این نشست گفت: کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضا (COPUOS)، شورایی ویژه در سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۵۹، به مدت کوتاهی پس از پرتاب اسپوتنیک-۱ تشکیل شد. این كميته، از مهمترين نهادهاي مجمع عمومی سازمان ملل متحد است، که وظیفه ایجاد همکاری بین‌المللی در جهت استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو زمین را زیر نظر سازمان ملل متحد بر عهده دارد تا فعالیت‌های تحقیقاتی را تشویق نماید، دانش فناوری فضایی را گسترش داده و مشکلات پیش آمده در هنگام اکتشافات فضایی را حل کند.
وی نقش ایران را در این کمیته پررنگ عنوان کرد و گفت: سازمان فضایی ایران در راستای حضور موثر و فعال و تامین منافع جمهوری اسلامی ایران، عضو این کمیته شده است و طی ۶۰ سال قدمت این کمیته (اوایل دهه ۶۰ تا اواخر دهه هفتاد میلادی) ۵ سند تصویب شده که جمهوری اسلامی ایران هم دو سند را در کشور تحت عنوان موافقت نامه نجات و کنوانسیون مسوولیت فضایی تصویب کرده است.
دکتر براری ادامه داد: معاهده استفاده صلح آمیز از فضای جو و کنوانسیون ثبت هم به امضای جمهوری اسلامی رسیده است و امسال نیز در پنجاهمین سالگرد اولین جلسه استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (50 +UNISPACE) که اواخر این ماه در مقر سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد، حضوری فعال و موثر خواهیم داشت.
رییس سازمان فضایی با اشاره به دلایل برگزاری این نشست گفت: در اجلاس پیش رو، سه محور از جمله تقویت جایگاه کمیته کوپوس، تاکید بر همکاری کشورها و تعیین چشم انداز ۱۲ سال آینده حوزه فضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و هدف از اين نشست، همفکری با تمام ذينفعان عرصه فضايی كشور درخصوص مباحث مورد طرح در این اجلاس است تا نمايندگان كشورمان به صورت فعال و موثر در آن شركت نمايند و بتوان از ظرفيت های اين نهاد بين المللی استفاده حداكثری برد. در این راستا برای بررسی مواضع کشور تاکنون ۹ جلسه با دستگاه های مرتبط از جمله مرکز ملی فضایی ایران برگزار شده است و هم اکنون جمع بندی صورت گرفته در این جلسه اعلام خواهد شد و از نقطه نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران بهره برداری خواهد شد.
دکتر براری به حضور ایران در دیگر جلسات بین المللی اشاره کرد و افزود: علاوه بر کوپوس، در مجامع بین المللی دیگر از جمله سازمان همکاری های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) با عضویت ۹ کشور و شورای همکاری های فضایی کشورهای اسلامی با حضور ۱۶ کشور اسلامی حضور فعال داریم که گزارشات مربوط به این جلسات را به زودی ارایه خواهیم کرد.
معاون وزیر ارتباطات بر اهمیت حضور فعال و حداکثری جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی تاکید کرد و افزود: حوزه روابط بین الملل جزو اولویت های مهم و جدی در برنامه های سازمان فضایی ایران است که با جدیت در حال پیگیری است و باید در راستای تحقق منافع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی حضوری پررنگ داشته باشیم و با افزایش تعاملات و همکاری های بین المللی و استفاده حداکثری از ظرفیت و توان مجامع و سازمان های بین المللی در جهت توسعه تعاملات علمی و فناوری گام برداریم.
در ادامه این نشست دکتر منطقی رییس مرکز ملی فضایی ایران نیز حضور در اجلاس کوپوس را بسیار مهم برشمرد و گفت: برای رسیدن به اهداف کشور باید سه محور را به موازات هم سازماندهی کنیم که این سه موضوع شامل فعالیت های صنعتی، فعالیت‌های بین المللی و عضویت در کمیته های سازمان ملل متحد می شود.
همچنین در ادامه این نشست، گزارشی از اجلاس کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد و سند پایداری بلند مدت فعالیتهای فضایی ( LTS ) ارائه شد و به بررسی رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در اجلاس های بین المللی پیش رو پرداخته شد.

ارسال یک پاسخ