مایکروسافت ناخواسته محدودیت‌های ویندوز 10 ARM را لو داد!

0
1833
مایکروسافت ناخواسته محدودیت‌های ویندوز 10 ARM را لو داد!

نیمه آذر ماه گذشته اولین لپ‌تاپ‌های ویندوزی با پردازنده ARM توسط مایکروسافت و با همکاری شرکت‌های HP، ایسوس و لنوو رونمائی شد. این شرکت‌ها البته هنوز محصولات به نمایش گذاشته شده را به بازار ارائه نکرده‌اند و به همین علت هنوز نمی‌توانیم در مورد تجربه ویندوز 10 ARM توصیف کاملی داشته باشیم. شرکت مایکروسافت اما چند روز پیش ظاهرا به صورت ناخواسته تمامی محدودیت‌های ویندوز 10 ARM را در یک لیست منتشر کرد که با وجود آنکه تقریبا بالافاصله توسط این شرکت حذف شد اما کپی‌های آن اینک دست به دست شده و به لطف آن تقریبا به طور کامل با محدودیت‌های ویندوز 10 ARM می‌توانیم آشنا شویم. این محدودیت‌ها به شرح زیر هستند:
– فقط درایورهای ARM64 در این ویندوز ساپورت می‌شوند : ویندوز 10 روی پردازنده‌های ARM می‌توانند اپلیکیشن‌های x86 را اجرا کنند اما نمی‌توانند از درایورهای x86 پشتیبانی کنند. این البته مشکل چندانی برای اغلب سخت‌افزارها نیست اما اگر لوازم جانبی قدیمی‌تری داشته باشید که فقط درایور x86 دارد، این مسئله می‌تواند برای شما مشکل‌ساز شود و دستگاه شما در ویندوز 10 جدید شناسائی نشود. پشتیبانی درایوری ویندوز 10 روی پردازنده‌های ARM محدود است و از این لحاظ می‌توان آن را با Windows 10 S مشابه دانست.
– اپلیکیشن‌های x64 در ویندوز 10 ARM پشتیبانی نمی‌شوند : این چیزی ست که از قبل نیز می‌دانستیم اما علاوه بر آن در این ویندوز از شبیه‌سازی اپلیکیشن‌های x64 نیز پشتیبانی نخواهد شد. البته مایکروسافت ظاهرا در پی آن است که در آپدیت‌های بعدی این سیستم‌عامل این نقیصه را برطرف سازد.

مایکروسافت ناخواسته محدودیت‌های ویندوز 10 ARM را لو داد!
– بعضی از اپلیکیشن‌ها و بازی در این ویندوز کار نخواهند کرد : به گفته مایکروسافت، بازی‌ها و اپلیکیشن‌هائی که از نسخه‌های 1.1 و جدیدتر OpenGL استفاده کرده و به OpenGL اصطلاحا hardware-accelerated نیاز دارند روی این ویندوز کار نخواهند کرد. همچنین بازی‌هائی که دارای فناوری anticheat هستند نیز قابل اجرا روی ویندوز 10 ARM نیستند.
– اپلیکیشن‌هائی که رابط کاربری ویندوز را شخصی‌سازی می‌کنند روی این نسخه قابل اجرا نیستند : اپلیکیشن‌های مد نظر مایکروسافت در این مورد، نمونه‌های مجهز به فناوری‌های کمکی و ادیتورهای ورود اطلاعات هستند و همچنین نمونه‌هائی که ظاهر منوهای ویندوز (همچون آیکون‌‌های رایت‌کلیک در فایل‌اکسپلورر) را تغییر می‌دهند نیز ظاهرا در این ویندوز عمل نخواهند کرد و باید آنها را مجددا برای این نسخه کامپایل کرد.
– اپلیکیشن‌های کامپایل شده برای نسخه‌های موبایلی ویندوز در ویندوز 10 ARM عمل نخواهند کرد : این اپلیکیشن‌ها که مثلا برای ویندوزفون ساخته شده‌اند به خوبی کار نکرده و ممکن است با جهت و orientation اشتباهی اجرا شوند.
– پلتفرم Windows Hypervisor در این نسخه از ویندوز عمل نمی‌کند : روی این نسخه از ویندوز امکان اجرای ویرچوال ماشین با استفاده از Hyper-V وجود ندارد.
این محدودیت‌ها اگر نکات تازه‌ای به این لیست در آینده اضافه نشود ظاهرا کاربران زیادی را درگیر خود نکرده و به احتمال قریب به یقین تعداد زیادی برنامه در این نسخه از ویندوز بدون مشکل اجرا خواهند شد. مزیت‌های اصلی این نسخه از ویندوز همچون دوام بالای باتری و نبود فن مطمئنا به حدی برای کاربران ارزنده خواهد بود که مشکلاتی از این دست چندان به چشم نخواهد آمد.

منبع

ارسال یک پاسخ