با اندروید O سیستم‌عامل بعدی گوگل آشنا شوید

0
2038
با اندروید O سیستم‌عامل بعدی گوگل آشنا شوید

از معرفی نسخه‌های اول و پیش‌نمایش اندروید O به عنوان نسل بعدی سیستم‌عامل‌های موبایلی شرکت گوگل اینک یکی دو ماه می‌گذرد و در این مدل هر بار اطلاعات تازه‌ای در مورد این پلتفرم منتشر شده است. شب گذشته در جریان کنفرانس Google I/O شرکت گوگل بار دیگر ضمن مرور مشخصات قبلی این سیستم‌عامل، قابلیت‌های تازه‌ای را نیز برای آن برشمرد. برخی از این ویژگی‌ها البته در زمان ارائه نسخه اول developer preview این سیستم‌عامل که در ماه مارچ معرفی شد به نمایش گذاشته شد اما برخی دیگر نیز کاملا جدید به حساب می‌آیند.

چندی پیش اطلاعاتی در مورد یکی از ویژگی‌های کلیدی اندروید O که در حال حاضر پروژه Treble نامیده می‌شود رونمایی شد که در طی آن راه‌حلی نوآورانه برای مشکل همیشگی تأخیر در ارائه آپدیت‌های اندرویدی ارائه شده بود امروز اما صحبت از برخی گزینه‌های دیگر از جمله مصرف باتری در این سیستم‌عامل است. به گفته گوگل بهبود باتری در اندروید جدید به واسطه کنترل آنچه در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد و اینکه اپلیکیشن‌ها به چه مقدار و چگونه به باتری دسترسی خواهند داشت وابسته است.

با اندروید O سیستم‌عامل بعدی گوگل آشنا شوید

گزینه دیگر که در هنگام کپی/پیست کردن نام محل‌ها و آدرس‌ها و شماره‌ تلفن‌ها به کار می‌آید، Smart Text Selection نام دارد که در آن به جای تلاش برای کپی کردن کل یک آدرس (و دیگر موارد مشابه) تنها tap کردن روی یکی از کلمات، باعث انتخاب شدن کل این متن می‌شود. در این حالت برای آدرس، تنها رفتن به Google Maps برای پیدا کردن مسیر کافی است و همین پروسه برای اسامی شرکت‌ها و بیزینس‌ها و یا شماره تلفن‌ها نیز صادق است.

یک بخش جدید دیگر که به گزینه‌های امنیتی سیستم‌عامل مرتبط است، Google Play Protect نام دارد که از این پس به Play Store افزوده می‌شود این بخش در حقیقت همان موتور هوشمند گوگل برای جداسازی اپلیکیشن‌های دارای مشکل از نمونه‌های فاقد مسائل امنیتی است که پیش از این نیز وجود داشته اما اینک پیش روی کاربران قرار می‌گیرد. در این حالت زمان آخرین اسکن انجام شده نشان داده می‌شود و به وسیله آن می‌توان به صورت دستی نیز یک اسکن را انجام داد.

یک گزینه دیگر Autofill API نام دارد که وظیفه به خاطر سپردن رمز کاربران و پر کردن فرم‌ها بدون درگیر ساختن افراد برای به خاطر آوردن نام کاربری و پسورد است. این API توسط برنامه‌نویسان غیر گوگلی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. ویژگی Notification Channel به عنوان یکی از ویژگی‌های جذاب اندروید O برای دسته‌بندی اعلام برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این حالت کاربران تنها می‌توانند عضو نوتیفیکیشن مورد علاقه خود بشوند و بقیه اعلان‌ها نشان داده نشوند. اعلان‌ها در اندروید جدید قابل Snooze نیز هستند و مثلا می‌توان تعیین کرد که هر 10 دقیقه یک بار اعلان مشاهده نشده دوباره اعلام شود.

حالت تصویر در تصویر در ویدئو در Android O مشابه اتفاقی خواهد بود که در اپلیکیشن یوتیوب رخ می‌دهد و با زدن دکمه back ویدئو به صورت کوچک شده اما همچنان در حال پخش باقی می‌ماند. جدا از این موارد در باطن اندروید آینده نیز تغییرات بزرگی به گفته گوگل رخ داده که از آن جمله به دو برابر شدن سرعت بوت و پرفورمنس بهتر اپلیکیشن‌ها بدون نیاز به اعمال تغییری از سوی توسعه‌دهنده‌گان اشاره شده است.

نسخه پیش‌نمایش جدید اندروید O از هم‌اکنون در دسترس قرار دارد و اگر شما نیز یکی از دیوایس‌های شش‌گانه نکسوس و پیکسل جدید گوگل را در اختیار دارید می‌توانید همین حالا این پلتفرم را امتحان کنید.

منبع

ارسال یک پاسخ