معرفی انویدیا Titan V کارت گرافیک 3 هزار دلاری !

0
2206
معرفی انویدیا Titan V کارت گرافیک 3 هزار دلاری !

شرکت انویدیا امروز از کارت گرافیک جدید و بسیار پیشرفته‌ای رونمایی کرد که با قیمت 3 هزار دلاری کاربران بسیار خاصی را هدف گرفته است؛ انویدیا Titan V بر پایه معماری جدید Volta این برند و با لیتوگرافی 12 نانومتری ساخته شده که بسیار پیشرفته‌تر از معماری Pascal حاضر در Titan XP است. انویدیا Titan V به صورت ویژه برای کاربرانی که هوش مصنوعی، آموزش ماشینی، رندرینگ سه‌بعدی و دیگر کاربردهای نیازمند به محاسبات سنگین را نیاز دارند طراحی شده است و قیمت بالای آن نیز مبین همین موضوع است.

در قلب انویدیا Titan V از گرافیک GV100 استفاده شده که پیش از این در کارت گرافیک 10 هزار دلاری Tesla V100‌ که در ماه می معرفی شده بود به کار گرفته شده و بسیاری از قسمت‌های آن تفاوتی نسبت به گذشته نداشته‌اند. از جمله این موارد باید به 21.1 میلیارد ترانسیستور، 5,120 هسته CUDA و 640 هسته Tensor اشاره کرد. هسته‌های Tensor امکان انجام برخی عملیات محاسبانی ویژه را فراهم می‌کنند و از لحاظ قدرت و سرعت در سطح بالاتری نسبت به هسته‌های CUDA قرار می‌گیرند. کلاک پردازنده در این مجموعه 1,200MHz است که می‌تواند تا 1,455MHz نیز ارتقاء پیدا کند. این مجموعه می‌تواند در پردازش‌های 4 بایتی (single precision) به توان 13.8 ترافلاپ دست پیدا کند و در حالت double precision نیز این توان به 6.9 ترافلاپ می‌رسد.

معرفی انویدیا Titan V کارت گرافیک 3 هزار دلاری !

جایی‌که این مجموعه نسبت به Tesla V100 عقب‌گرد داشته است به بخش مموری و حافظه تعلق دارد؛ انویدیا Titan V دارای 12 گیگابایت حافظه HBM2 با فرکانس 850 مگاهرتز بوده و سرعت حافظه در آن به 1.7 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. پهنای باند حافظه نیز در آن 3,072 بیتی است. در سوی مقایل در V100 با حافظه 16 گیگابایتی همراه با باس 4,096 بیتی روبرو هستیم. اتلاف حرارتی این کارت 250 وات است که توان مورد نیاز آن از طریق یک پورت 6 پین و یک پورت 8 پین تأمین می‌شود. از لحاظ شکل ظاهری به جز رنگ فانتزی طلایی آن تفاوت خاصی مابین این کارت و Tiatn XP وجود دارد و از همان هیت‌سینک مسی با محفظه خنک‌کننده بحار در آن استفاده شده است. در پشت این کارت سه DiplayPort و یک HDMI وجود دارند.

قیمت انویدیا Titan V با اینکه از نگاه کاربران عادی بیش از اندازه گران است اما در صورت مقایسه آن با کارت‌های حرفه‌ای و بیزینسی از جمله کارت‌های سری Quadro خود انویدیا این قیمت چندان نیز بالا نیست.

منبع

ارسال یک پاسخ