معرفی اولین حافظه 8 گیگابیتی LPDDR5 سامسونگ

0
1760
معرفی اولین حافظه 8 گیگابیتی LPDDR5 سامسونگ

شرکت سامسونگ از نسل جدید حافظه‌های DRAM این شرکت که برای ساخت رم‌های موبایلی به کار گرفته می‌شود پرده برداشت. حافظه LPDDR5 جدید سامسونگ با ظرفیت 8 گیگابیتی، نخستین حافظه در این نسل جدید به حساب می‌آید و جانشین حافظه‌های LPDDR4X حاضر در گوشی‌های پرچمدار فعلی بازار می‌شود. این حافظه LPDDR5 به گفته سامسونگ در کاربری‌های متربط با نسل بعدی ارتباطات موبایلی یعنی 5G به کار گرفته شده و در زمینه هوش مصنوعی نیز کاربردهای مهمی خواهد داشت. سامسونگ در آذرماه سال گذشته ساخت نسل دوم رم 10 نانومتری را در دستور کار خود قرار داد و این حافظه جدید را می‌توان ادامه‌ای بر این حافظه که لیتوگرافی ساخت آن از سوی سامسونگ با عنوان کلاس 10 نانومتری (فناوری مابین 10 و 20 نانومتری) خوانده می‌شود دانست.

معرفی اولین حافظه 8 گیگابیتی LPDDR5 سامسونگ

حداکثر سرعت در حافظه 8 گیگابیتی LPDDR5 به 6,400Mbps می‌رسد که 1.5 برابر سریع‌تر از سریع‌ترین حافظه‌های فعلی بازار موبایل به حساب می‌آید. با این سرعت می‌توان روی کاغذ 51.2 گیگابایت اطلاعات را در عرض تنها 1 ثانیه منتقل کرد که این حجم از اطلاعات معادل 14 فیلم فول اچ‌دی (با حجم تقریبی 3.7 گیگابایت برای هر فیلم) است! این حافظه جدید در دو پهنای باند مختلف 6,400 و 5,500‌ مگابیت در ثانیه عرضه می‌شود که ولتاژ کاری آنها به ترتیب 1.1 و 1.05 ولت بوده و برای کاربری‌های مختلف امکان استفاده از آنها وجود دارد.

معرفی اولین حافظه 8 گیگابیتی LPDDR5 سامسونگ

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جدید این نسل از حافظه موبایلی، تعریف حالت جدیدی به نام خواب عمیق یا deep sleep mode است که نسبت به حالت بیکار یا Idle mode حافظه‌های فعلی تا 30 درصد انرژی کمتری را مصرف می‌کند و بنابراین در مصرف انرژی که یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های طراحی بخش پردازشی دیوایس‌های همراه به حساب می‌آید نقش موثری را ایفا می‌کند. سامسونگ از این نوع حافظه در حال حاضر برای طراحی یک چیپ حافظه 8 گیگابایتی LPDDR5 استفاده کرده و مراحل تست و بررسی آن را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته است اما هنوز زمان دقیقی برای عرضه این نوع از حافظه به بازار تعیین نشده است.

منبع

ارسال یک پاسخ