تجهیزات 5G هواوی در بریتانیا نیز ممنوع شد!

0
1821
تجهیزات 5G هواوی در بریتانیا نیز ممنوع شد!

پس از بالا گرفتن اختلاف‌های دولت آمریکا با کمپانی هواوی و کنار گذاشته شدن این شرکت در جریان تجهیز کمپانی‌های آمریکا برای شبکه نسل پنجم حالا دولت بریتانیا نیز از ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات 5G هواوی در کل این کشور خبر داده است. مطابق این خبر، امکان استفاده از تجهیزات 5G هواوی در زیرساخت اپراتورهای محلی بریتانیا از روز 31 دسامبر پیش رو دیگر وجود نداشته و و اپراتورهای این کشور،‌ نیاز خود به برپایی 5G را باید به‌گونه دیگری تأمین کنند.

در این تصمیم که به امضای نخست وزیر بریتانیا، ‌بوریس جانسون در طی جلسه‌ای با شورای امنیت ملی این کشور (NCSC) رسیده است علاوه بر این تأکید شده که تمامی زیر ساخت‌های نسل پنجمی نصب شده از سوی هواوی در این کشور نیز باید تا سال 2027 از شبکه مخابراتی بریتانیا حذف شوند. اولیور جیمز داودن (Oliver James Dowden) وزیر دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش در بریتانیا در مطلب منتشر شده در همین رابطه می‌گوید:

ما از همان ابتدا نگاه روشنگرانه‌ای را به فروشندگان چینی هواوی و ZTE داشته‌ایم که به نظر می‌رسید ریسک بالایی داشته باشند. مرکز امنیت ملی سایبری بریتانیا (NCSC) حالا به وزرا گزارش داده که آن‌ها ارزیابی امنیتی خودشان در مورد حضور هواوی در شبکه 5G بریتانیا را تغییر داده‌اند.

با توجه به تردیدی که این [ماجرا] حول و حوش زنجیره تأمین هواوی ایجاد می‌کند، بریتانیا دیگر نمی‌تواند از تضمین امنیت تجیهزات 5G آینده هواوی اطمینان داشته باشد. بهترین راه برای امن کردن شبکه‌های ما برای اپراتورها این است که از تجهیزات جدید هواوی متأثر [از این ماجرا] برای ساخت شبکه‌های 5G آینده بریتانیا استفاده نکنند.

تصویب این قانون جدید با توجه به توصیه‌ مرکز امنین سایبری بریتانیا و در ادامه مشکلات دومینوواری‌ست که از سال گذشته از سوی آمریکا برای این برند صورت می‌پذیرد و در آخرین نمونه آن، شرکت‌های سازنده چیپ‌ست و در رأس آن‌ها شرکت TSMC از تأمین پردازنده برای گوشی‌های آینده هواوی منع شده‌اند. ذکر این نکته نیز در این میان اهمیت دارد که دولت بریتانیا در ماه ژانویه گذشته در تصمیمی متضاد با تصمیم فعلی به استفاده از تجهیرات 5G هواوی در این کشور رأی داده بود.

بخش بریتانیایی شرکت هواوی ضمن ابراز تأسف و درخواست بازنگری در این تصمیم آن را تصمیمی ناامیدکننده برای هر شخص دارای گوشی موبایل درون بریتانیا دانسته و از جمله نتایج مستقیم آن به کندی روند رشد فناوری در بریتانیا، بالا رفتن هزینه‌های موبایلی و عمیق‌تر شدن شکاف دیجیتالی اشاره کرده است. در این بیانیه در ادامه آمده است:

اطمینان داریم که محدودیت‌های جدید آمریکا بر استحکام و امنیت محصولات ارائه شده از سوی ما در بریتانیا تأثیری نداشته‌اند. متأسفانه آینده ما در بریتانیا، سیاسی شده [و] این [موضوع] به سیاست تجارت آمریکا و نه امنیت مرتبط است. در طی 20 سال گذشته، هواوی بر ساخت یک بریتانیای مرتبط بهتر متمرکز شده بوده و به‌عنوان یک کسب و کار مسئولیت‌پذیر، ما به پشتیبانی از مشتریان‌مان همانگونه که همیشه انجام داده‌ایم ادامه می‌دهیم.

هواوی در انتهای بیانیه خود به بررسی دقیق عواقبی که این تصمیم بر کسب و کار این شرکت بر جای می‌گذارد اشاره کرده و از ادامه کار با دولت بریتانیا برای تشریح چگونگی ادامه فعالیت در این کشور خبر داده است.

منبع

ارسال یک پاسخ