پروسسور 7 نانومتری کوالکام را دوباره TSMC می‌سازد؟

0
1894
پروسسور 7 نانومتری کوالکام را دوباره TSMC می‌سازد؟

با توجه به اطلاعاتی که افراد مطلع در مورد شرکت کوالکام منتشر کرده‌اند این شرکت دوباره برای ساخت پروسسور 7 نانومتری خود به شریک سابق این شرکت یعنی کمپانی تایوانی TSMC روی خواهد آورد. این پروسسور 7 نانومتری در سری 800 این شرکت قرار داشته و پرچمداران سال آینده در برندهای مختلف از آن استفاده خواهند کرد. این دومین باری ست که خبری در این زمینه یعنی بازگشت کوالکام به سمت TSMC منتشر شده و آرام‌آرام می‌توان مطمئن شد که حداقل بخشی از این خبر منطبق بر واقعیت باشد.

پروسسور 7 نانومتری کوالکام را دوباره TSMC می‌سازد؟

کوالکام از مدت‌‌ها پیش با TSMC همکاری می‌کرد ولی در طی دو سال گذشته با عقب افتادن این کمپانی از پروسه ساخت در لیتوگرافی‌های 14 و 10 نانومتری، کواکام به ناچار به سراغ رقیب بزرگ آن یعنی سامسونگ رفت. همکاری کوالکام با TSMC ریشه در سال‌های دور دارد و از سال 2006 و زمان رونمائی از چیپ‌ست 65 نانومتری، این دو شرکت با هم همکاری داشته‌اند. TSMC اما در یک سال گذشته عقب‌افتادگی خود نسبت به سامسونگ را جبران کرده و حالا در پروسه ساخت 7 نانومتری  چند ماهی از سامسونگ جلوتر است. TSMC از این نیز فراتر رفته و ظاهرا مقدمات تولید انبوه نسل اول مودم‌های موبایلی 5G را نیز برای این کمپانی آمریکائی یعنی کوالکام آغاز کرده است.

کوالکام تنها چیپ‌ست‌ساز بدون کارخانه (fabless) بازار نیست که به دنبال فناوری ساخت 7 نانومتری FinFET است و پیش از این مدیاتک نیز از ساخت سری مودم‌های 5G هلیو M70 این شرکت در همکاری با TSMC خبر داده بود که در اوائل سال 2019 ارائه می‌شود و منابع خبری از ساخت نسل بعدی پردازنده‌های Kirin هواوی (احتمالا Kirin 1200) بر پایه همین تکنولوژی خبر داده‌اند و ظاهرا شائومی در سطحی دیگر (برای گوشی‌های رده میانی و پروسه ساخت 16 نانومتری) با TSMC‌ وارد مذاکرده شده است.

منبع

ارسال یک پاسخ