کانن EOS R پاسخی به نیکون: اولین فول‌فریم بدون آینه

0
2199

دو هفته پیش Z7 و Z6 اولین فول‌فریم‌های بدون آینه Nikon معرفی شدند و حالا نوبتی هم باشد نوبت کانن و ارائه محصولی در این رده است؛ کانن EOS R که امروز به صورت رسمی معرفی شد اولین دوربین فول‌فریم بدون آینه شرکت کانن است که با وضوح 30 مگاپیکسلی و ظاهری کاملا کامپکت‌تر از یک دوربین فول‌فریم معمولی این برند در دسترس قرار گرفته است. این دوربین مثل همتایان نیکونی خود دارای یک مانت جدید است که RF-mount نامیده می‌شود و به گفته کانن از این پس،‌ لنزهای جدیدی در این سری عرضه خواهد شد. سنسور فول فریم این دوربین دارای اندازه 24×36 میلی‌متری است و حداکثر رزولوشن آن به 4480×6720 پیکسل یا 30 مگاپیکسل می‌رسد. پردازش در این دوربین با پروسسور DIGIC 8 انجام می‌شود که حتی از پروسسور حاضر در EOS 6D Mark II یعنی DIGIC 7 نیز پردازنده جدیدتری به حساب می‌آید.

کانن EOS R پاسخی به نیکون: اولین فول‌اسکرین بدون آینه

جدا از چهار لنز جدید RF-mount که در ابتدا در دسترس قرار دارند کاربران می‌توانند با استفاده از سه اداپتور یا تطبیق‌دهنده جدید از هریک از لنزهای EF و EF-S کانن نیز برای EOS-R استفاده کنند. حساسیت یا عدد ISO این دوربین از 100 تا 40,000 خواهد بود که می‌تواند به 50 تا 102,400 نیز افزایش پیدا کند. EOS-R علاوه بر عکاسی در حالت RAW با فرمت CRW چهارده بیتی از حالت جددی C-RAW نیز پشتیبانی می‌کند که در آن حجم تصویر به میزان قابل توجه‌ای کاهش پیدا می‌کند. سریع‌ترین سرعت شاتر در این دوربین 1/8000 ثانیه است و سرعت X-sync‌ در آن به 1/200 ثانیه می‌رسد.

کانن EOS R در زمینه طراحی، ظاهری مثل یک SLR همیشگی کانن دارد که بدنه محافظت شده آن در مقابل آب و هوا، از جنس آلیاژ منیزیوم است. طول، عرض و ارتفاع دوربین به ترتیب 84×98×136 میلی‌متر است که در مقایسه با یک فول‌فریم عادی مثل 6D Mark II با ابعاد 75×111×144 میلی‌متر بسیار کوچک‌تر است. در زمینه وزن البته با تغییر بزرگی روبرو نمی‌شویم و وزن 660 گرمی آن در مقایسه با وزن 765 گرمی 6D Mark II تنها 100 گرم متفاوت است.

کانن EOS R پاسخی به نیکون: اولین فول‌اسکرین بدون آینه

چشمی الکترونیکی کانن EOS R نمایشگری با وضوح 3.69 میلیون است که بزرگ‌نمای آن 0.76X است. صفحه‌نمایش 3.2 اینچی دوربین با وضوح 2.1 میلیون نقطه، تاچ‌اسکرین بوده و برخلاف نیکون Z7 و Z6 که تنها در جای خود رو به بالا و پائین حرکت می‌کردند، این صفحه‌نمایش کاملا چرخان و اصطلاحا Fully articulated است. پورت‌های HDMI و  USB-C،‌ در کنار جک هدفون و میکروفون، وای‌فای و بلوتوث دیگر نکات قابل اشاره در مورد کانن EOS R را تشکیل می‌دهند.

کانن EOS R پاسخی به نیکون: اولین فول‌اسکرین بدون آینه

در زمینه عکاسی، این دوربین از برداشت 8 فریم پی‌در‌پی در حالت AF-S و 5 فریم در ثانیه در حالت AF-C پشتیبانی می‌کند اما در زمینه فیلم‌برداری اوضاع چندان فوق‌العاده نیست و در حالی‌که Z7 و Z6 هردو از برداشت ویدئوی 1080p با 120 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کنند، این دوربین در وضوح فول اچ‌دی تنها به نرخ 60 فریم در ثانیه‌ای می‌رسد و حداکثر وضوح آن نیز 4K با 30 فریم در ثانیه است. برای رسیدن به نرخ برداشت 120 فریم در ثانیه‌ای در این دوربین تنها می‌توان روی وضوح 720p حساب کرد. کراپ 1.7 برابری از فریم دیگر نکته منفی بخش فیلم‌برداری کانن EOS R است که آن را حتی در درجه پائین‌تری نسبت به دوربین‌های DSLR معمولی با سنسورهای APS-C قرار می‌دهد.

 

کانن EOS R در ماه اکتبر با قیمت 2,299 دلار برای بادی تنها ارائه شده و در صورت تهیه آن با لنز 105-24 میلی‌متری باید قیمتی برابر با 3,399‌ دلار را برای آن پرداخت.

منبع

ارسال یک پاسخ