کوالکام: همین امسال منتظر دوربین 100 مگاپیکسلی باشید!

0
2233
کوالکام: همین امسال منتظر دوربین 100 مگاپیکسلی باشید!

مدیر ارشد مدیریت محصولات شرکت کوالکام، Judd Heape اخیرا در طی یک مصاحبه از امکان ارائه یک دوربین 64 مگاپیکسلی یا حتی یک دوربین 100 مگاپیکسلی در سال جاری میلادی سخن گفته است. مسابقه افزایش وضوح دوربین‌های موبایلی پس از یک دوره رکورد در چند سال گذشته که روی حوالی 20 مگاپیکسل توقف کرده بوده بار دیگر به جریان افتاده و با معرفی دو سنسور بزرگ توسط سونی و سامسونگ در سال گذشته که امکان قرارگیری 48 میلیون پیکسل را روی خود داشتند وارد فاز تازه‌ای شد. این سنسورهای 48 مگاپیکسلی که این روزها در بسیاری از گوشی‌های هوشمند به ویژه نمونه‌های چینی از میزو Note 9 و Oppo F11 Pro گرفته تا ردمی Note 7 Pro‌ و Vivo V15 Pro دیده می‌شود با ترکیب پیکسل‌های جانبی با یکدیگر قادر به تشکیل یک دوربین 12 مگاپیکسلی پیشرفته‌تر با قابلیت‌های گسترده در زمینه برداشت عکس در محیط‌های با نور کمتر می‌شود که این ترند می‌تواند در آینده نیز ادامه پیدا کند.

چیپ‌ست‌های فعلی این شرکت از جمله نمونه‌های پیشرفته‌تری چون Snapdragon 675 همراه با Snapdragon 710 و Snapdragon 855 قادر به پشتیبانی از وضوح فوق‌العاده 192 مگاپیکسلی برای دوربین هستند اما در صورت استفاده از همه این وضوح برای گرفتن عکس باید با ویژگی‌های مهمی مثلی کاهش نویز با عکاسی پی‌در‌پی (multi-frame noise reduction) و حذف تأخیر شاتر (zero shutter lag) خداحافظی کرد. به معنای دیگر در صورت برخورداری از یک وضوح بالا، به جای اینکه عملیات کاهش نویز و تأخیر شاتر با پائین‌تر بودن وضوح انجام شود، دوربین با وضوح بالا عکاسی می‌کند اما این بار با ترکیب پیکسل‌های کنار هم در فرایندی که pixel binning نام دارد از نویز تصویر به صورت سخت‌افزاری کاسته و به جزئیات آن می‌افزاید. در حال حاضر یک دوربین 48 مگاپیکسلی تصویری با وضوح 12 مگاپیکسلی در این حالت ارائه می‌دهد و ممکن است در آینده یک دوربین 64 مگاپیکسلی با ترکیب شدن پیکسل‌ها به 16 مگاپیکسل برسد و یک دوربین 100 مگاپیکسلی در این حالت به رزولوشن 25 مگاپیکسلی دست یابد.

کوالکام: همین امسال منتظر دوربین 100 مگاپیکسلی باشید!

این ترفند ظاهرا هنور در گوشی‌های پرچمدار اصلی بازار مثل نمونه‌های ارائه شده توسط سامسونگ، اپل و حتی گوگل اجرا نشده و در آنها هنوز از وضوح نچندان بالای دوربین و ترکیب مولتی‌فریم برای کاهش نویز و افزایش جزئیات استفاده می‌شود اما آنچه مسلم است یکی از ترندهای پر طرفدار سال جاری به دوربین‌های با وضوح بالا تعلق دارد و با اینکه احتمال اندکی وجود دارد که مثلا سامسونگ در گوشی‌های پرچمدار خود در آینده یک دوربین 100 مگاپیکسلی را به کار بگیرد اما به احتمال فراوان در آینده به این سمت حرکت خواهد کرد. این مورد در رابطه با دوربین‌های سلفی نیز ادامه داشته و استفاده از دوربین‌های با وضوح 32 مگاپیکسلی برای این بخش از هم‌اکنون آغاز شده که از آن جمله باید به Vivo V15 Pro اشاره کرد.
Judd Heape به جز اشاره به دوربین 64 و دوربین 100 مگاپیکسلی همچنین نام چیپ‌ست پردازشی پرچمدار بعدی کوالکام را نیز افشا کرده که Snapdragon 865 بوده و از برداشت HDR10 در ویدئو پشتیبانی خواهد کرد.

منبع

ارسال یک پاسخ