بازار کامپیوتر همچنان در نزول؛ امید به آینده در 2016

0
2190
گزارش گارتنر از افزایش فروش PC

بازار کامپیوتر و رده‌ای که از آن با عنوان PC یاد می‌شود در چند سال گذشته همیشه روندی نزولی را به نفع بازارهای دیگری همجون اسمارت‌فون و تبلت طی کرده است این رده سال گذشته تا حدودی تعدیل شده و از سرعت آن کاسته شد امسال اما طبق آخرین گزارش موسسه گارتنر این روند بار دیگر ادامه پیدا کرده و در نیمه دوم سال 2015 بار دیگر کاهش فراوانی یافته است.

گزارش جدید گارتنر به بازار کامپیوتر در سه ماهه دوم سال 2015 اشاره دارد جایی که با وجود تغییر نکردن نقش‌آفرینان اصلی این بازار همه برندها با افت‌های مختلفی روبرو شده‌اند. گارتنر در توصیف علل کاهش یافتن سهم PC در میان کاربران به سه دلیل عمده اشاره می‌کند که نخستین مورد آن به افزایش ارزش دلار در برخی بازارها و بالا رفتن طبیعی قیمت و کاهش تمایل کاربران به خرید دستگاه جدید تعلق دارد. نکته مهم بعدی به خوابیدن موجی که مایکروسافت با اعلام پایان پشتیبانی از ویندوز XP در بازار ایجاد کرد تعلق دارد در این موج که سال گذشته ایجاد شد بسیاری از افراد چاره‌ای جز خرید یک PC جدید نداشتند که همین موضوع به ارتقا رده PC در نیمه اول سال 2014 منجر شد. در نهایت آخرین دلیل در این میان به ارائه قریب‌الوقوع ویندوز 10 در سه ماهه سوم سال جاری تعلق دارد جای‌که تولید‌کنندگان در حال خالی کردن انبارهای خود و کاهش تولید تا زمان به بازار عرضه شدن ویندوز 10 هستند.

بازار کامپیوتر - گزارش موسسه گارتنر از بازار PC

در گزارش گارتنر لنوو هنوز با سهم بازار بالای 19.7 درصدی در صدر لیست سه ماهه دوم سال 2015 قرار دارد سهم بازار این شرکت با اینکه نسبت به زمان مشابه سال گذشته  0.6 درصد ارتقا یافته اما در زمینه رشد تولیدات با منفی 6.8 درصد روبرو شده است. تعداد دستگاه‌های وارد شده به بازار از سوی این برند از حوالی 14.5 میلیون  عدد به نزدیک 13.5 میلیون عدد رسیده است. این زوند در مورد نقش‌آفرینان بعدی این لیست HP، دل، ایسوس و ایسر نیز تقریبا به همین صورت تکرار شده است.

موسسه گارتنر با وجود این مشکلات برای رده PC‌ به آینده امیدوار بوده و پیش‌بینی می‌کند این روند در سال 2016 بهبود یافته و تثبیت شود.

منبع

ارسال یک پاسخ