گوگل Live Trancribe و Sound Amplifier دو اپلیکیشن برای ناشنوایان

0
2074
گوگل Live Trancribe و Sound Amplifier دو اپلیکیشن برای ناشنوایان

گوگل در طی سال‌های گذشته چندین اپلیکیشن مختلف برای معلولان و افراد توان‌خواه طراحی کرده که بیشتر آنها روی ناتوانی‌های بینائی متمرکز بوده است که از آن جمله باید به اپلیکیشن‌های Voice Access و Lookout اشاره کرد. امروز اما این کمپانی از دو اپلیکیشن برای ناشنوایان و افراد دارای مشکلات شنیداری رونمائی کرده که شرایط آسان‌تری را برای افراد در زندگی روزمره ایجاد می‌کند. این دو اپلیکیشن برای ناشنوایان Live Transcribe و Sound Amplifier نام دارد که از امروز در دسترس قرار گرفته‌اند.

Live Transcribe همانطور که از نام آن مشخص است به محض لانچ شدن شروع به نوشتن متن بزرگ سفید روی پس‌زمینه مشکی می‌کند و رنگ متن و نوشته نیز با غیر فعال کردن تم تاریک در آن قابل تغییر بوده و سایز فونت را نیز طبیعتا به دلخواه کاربران می‌توان تغییر داد. در این اپلیکیشن همچنین کارکردهای جالب دیگری نیز برای افراد دارای مشکلات شنوائی پیش‌بینی شده که از آن جمله باید به گزینه فیدبک لرزشی در هنگامی که فردی از پشت در حال صحبت با کاربر باشد اشاره کرد. همچنین یک نشانگر میزان بلندی صدا در قسمت بالا سمت راست برنامه همراه با یک دایره داخلی و خارجی در نظر گرفته شده که اگر دایره داخلی بسیار بزرگ شود به آن معناست که فرد درون یک محیط کاملا شلوغ و پر سر و صدا قرار دارد و شخص در حال صحبت با فرد دارای مشکل شنوائی باید با صدای بلندتری جهت تشخیص داده شدن در محیط برنامه صحبت کند. اگر فرد دارای مشکل شنوائی توانائی صحبت داشته باشد، این ویژگی به وی یادآوری می‌کند که باید با صدای بلندتر جهت شنیده شدن صحبت کند.

 

در جریان رونمائی از این اپلیکیشن برای ناشنوایان به علت سر و صدای زیاد سالن امکان کارکرد عادی این برنامه وجود نداشت اما در پائین این اپلیکیشن یک دکمه میانبر برای دسترسی به کیبورد در نظر گرفته شده که با لمس کردن آن صفحه کلیدی ظاهر می‌شود که پیغام مورد نظر برای نشان دادن به مخاطب را می‌توان از طریق آن تایپ کرد. این برنامه امکان ضبط صدا را به سبک برنامه‌های عادی ریکوردر ارائه نمی‌کند که علت آن آنگونه که Brian Kemler مدیر محصول بخش Android Accessibility گوگل می‌گوید به علت تحقیق مشترک گوگل با دانشگاه Gallaudet است که در طی آن مشحص شده که خودآگاهی فرد در زمانی که احساس می‌کند صدای وی در حال ضبط شدن است کاهش می‌یابد.

این برنامه هنوز دارای مشکلاتی‌ست و متکی بودن به اینترنت (استفاده از Google Cloud speech API) و اشتباهات تلفظی به خصوص در محیط با سر و صدای زیاد و هنگام صحبت کردن چند نفره کاملا شایع است اما احتمالا در آینده با رفع این مشکلات کیفیت اپلیکیشن برای ناشنوایان ارتقاء خواهد یافت. Live Transcribe از 70 زبان و گوش مختلف پشتیبانی می‌کند و با وجود امکان سوئیچ بین زبان‌های مختلف هنوز قابلیت ارائه دیالوگ زنده به زبان‌های مختلف را ارائه نمی‌کند. این نقص که عمدتا به دلائل فنی‌ست البته به تصمیم تیم گوگل برای حفظ این برنامه برای کاربران دارای مشکلات شنوائی نیز باز می‌گردد که عملا احتیاج چندانی به این ویژگی ندارند.

گوگل Live Trancribe و Sound Amplifier دو اپلیکیشن برای ناشنوایان

دومین اپلیکیشن یعنی Sound Amplifier برای فهمیده شدن بهتر و انجام گفت‌وگو در محیط‌های شلوغ طراحی شده که در آن چندین اسلایدر برای کاهش صداهای محیط و ارتقاء صدای مهم در این میان همچون یک مکالمه در نظر گرفته شده است. با اینکه این اپلیکیشن برای ناشنوایان طراحی شده اما کاربران عادی که نیاز به یک مکالمه واضح‌تر در محیط‌های شلوغ دارند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. به گفته گوگل، Sound Amplifiler از یک افکت تحلیل پویا (dynamics processing effect) در اندروید Pie بهره می‌برد و برخلاف Live Trancribe که با گوشی‌های دارای اندروید 5 لالی‌پاپ به این سو هماهنگ است، این برنامه تنها در گوشی‌های مجهز به آخرین نسخه اندروید یعنی اندروید 9 پای قابل اجرا خواهد بود. نکته مثبت این برنامه اما اجرای آن به صورت داخلی و نیاز نداشتن به اینترنت است که آن را در هر محیطی قابل استفاده می‌کند.

هردوی این برنامه‌ها از امروز در Play Store در دسترس قرار دارند اما هر دو به صورت پیش‌فرض از این پس روی گوشی Pixel 3 از پیش نصب خواهند شد.

منبع

ارسال یک پاسخ