تازه های بازار موبایل در هفته های پایانی سال 2008 و ابتدای 2009

4
2835

پس از تاخیری یک ماه در ارائه گزارشی از بازار این بار به سبک گذشته نگاهی کاملی داریم به آنچه در سه هفته پایانی سال 2008 و هفته ابندائی سال 2009 اتفاق افتاد با ماه همراه شوید.

اتفاقات و رویدادهای آخر سال میلادی برخلاف پیش بینی های همیشگی برای آن، به هیچ عنوان در حد و اندازه های سالهای پیشین نبود که اصلی ترین دلیلی که برای آن می توان متصور شد نوسانات شدید بازار و بحران فراگیر اقتصادی ست که تمامی صنایع بزرگ در اکثر کشورها را با خطر ورشکستی روبرو ساخته است و در این میان بزرگان شکست ناپذیری همچون شرکت افسانه ای تویوتا را نیز تا مرز ضررهای میلیارد دلاری پیش برده است. این ماجرا در رابطه با شرکت های فعال در زمینه موبایل اگر چه در مقام مقایسه با دیگران، آنچنان چشمگیر و مشهود نیست ولی رد پای آن را در تعداد پائین مدل های عرضه شده و ریسک ناپذیری این شرکت ها در ارائه مدل های متعدد در رده High-End می توان مشاهده کرد.

 

mobile_market_in_last_month_2008_02.jpg

 

از خبرهای به گوش رسیده در روزهای پایانی سال 2008 می توان به خبر ارائه نسخه موسیقیائیNokia N96 اشاره کرد که چیزی در حدود 100 دلار از نسخه استاندارد آن گرانتر به فروش خواهد رسید  با اینکه مشخصات این مدل همچنان معرفی نگردیده است اما به نظر نمی رسد تغییرات سخت افزاری خاصی در آن صورت گرفته باشد. تنها تفاوت عمده این مدل در دسترس قرار گرفتن سرویس دانلود بدون محدودیت موسیقی ست که پیش از این تنها برای مدل های 5310 و N95 8Gدر دسترس بود. نسخه موسیقیائی N96 حداکثر تا پایان ماه ژانویه و بطور انحصاری برای بازار انگلستان ارائه می شود.

 

mobile_market_in_last_month_2008_03.jpg

 

از دیگر خبرهای مهم، منتشر شدن آمار فروش دو شرکت موفق سامسونگ و ال جی در رده تمام لمسی ست جائیکه سامسونگ تعداد گوشی های لمسی فروخته شده این شرکت در سال 2008 را بالغ بر 10 میلیون نسخه اعلام کرد که این با توجه به رقم تخمینی 30 میلیون گوشی لمسی فروخته شده از تمامی برندها در سال 2008 رقم کاملا راضی کننده ای به نظر می رسد. توزیع جغرافیائی این 10 میلیون گوشی شامل 1.12 میلیون دستگاه در کره جنوبی، 4 میلیون در اروپا، 2.2 میلیون در آمریکا، 0.9 میلیون در چین و بقیه در سایر کشورهای جهان است. از سوئی دیگر آمار LG در این رده نیز در نوع خود بسیار جالب توجه است این شرکت اعلام نمود که تعداد Viewty های به فروش رفته این شرکت در سال گذشته از 5 میلیون گذشته است که این موفقیت فوق العاده بزرگی برای این برند به حساب می آید. از این تعداد 350 هزار نسخه در کره و مابقی در بقیه کشورها به فروش رفته است از دلائل ادامه موفقیت Viewty پس از چهارده ماه که از معرفی آن می گذرد می توان به مشخصات فوق العاده (دوربین 5 مگاپیکسلی Schneider Kreuznach، فلش زنون، فیلمبرداری اسلوموشن، کاور لنز و…) در کنار قیمت بسیار مناسب آن در این روزها اشاره کرد بطوریکه نسخه جدیدتر این مدل با نام KE990 Viewty اینک به رقمی در حدود 280 هزار تومان رسیده است که در رده Camera Phone های تمام لمسی تقریبا بدون رقیب است.

 

mobile_market_in_last_month_2008_04.jpg

 

دیگر خبر منتشر شده نمایش دو کارت حافظه جدید 16 گیگابایتی از شرکت SanDisk در دو فرمت Micro SD و M2 است که با اینکه از ظرفیت های بالاتری نسبت به نمونه های فعلی موجود در بازار برخوردار نیستند اما در قیاس با مدل های موجود در بازار از قیمتی تقریبا دو برابر برخوردارند بطوریکه کارت 16 گیگابایتی Micro SD این شرکت با قیمت 120 دلار و کارت 16 گیگابایتی M2 آن به قیمت 130 دلار به فروش می رسد علت این افزایش قیمت را در دو نکته می توان بررسی کرد یکی در افزایش سرعت خواندن و نوشتن این کارت ها که بر طبق ادعای SanDisk کاملا از نمونه های فعلی سریع تر است و دیگری ارائه شدن یک Card Reader به فرم USB برای اتصال آسان آنها به کامپیوتر است. از دیگر نکات جالب این نوع کارت ها Warranty ده ساله ای ست که برای آن ها در نظر گرفته شده است.

خبر آخر این بخش به سونی اریکسون و تصمیم جدید کادر مدیریت این شرکت در جابجائی شریک تجاری خود در ساخت محصولات مبتنی بر ویندوز موبایل تعلق دارد جائیکه این شرکت تصمیم گرفته است تا دیگر از HTC در ساخت محصولات این چنینی خود استفاده نکند. شریک جدید سونی اریکسون در این رده شرکت تایوانی موسوم به Mobinnova است که قبلا در ساخت گوشی های موبایل مبتنی بر ویندوز تحت نام Foxconn Electronics فعالیت داشته است. در هر حال از همان ابتدا مشخص بود که همکاری سونی اریکسون با بزرگترین رقیب موجود در رده ویندوز موبایل یعنی HTC آن هم بصورت OEM نمی تواند مدت چندانی دوام داشته باشد.

گوشی های به نمایش درآمده در این مدت عبارتند از:

نوکیا: گوشی های به نمایش در آمده غول فنلاندی کم کم در حال تغییر است و بجز یکی دو نمونه سنتی که واقعا معلوم نیست تا کجا می بایست تولید شوند با موارد جالبی روبرو می شویم.

 

mobile_market_in_last_month_2008_05.jpg

Nokia 6208c: این را به سختی می توان باور کرد ولی نوکیا اینک مدلی را معرفی کرده است که با اینکه دارای صفحه نمایش لمسی ست ولی از سیستم عامل در آن خبری نیست و این بدون شک نتیجه نگاه عمیق نوکیاست به رقبائی همچون سامسونگ و ال جی که مدتها ست این شیوه، یعنی جذابیت های رده لمسی در غیاب سیستم عامل را مد نظر خود قرار داده اند. 6208 دارای صفحه نمایش تمام لمسی 2.4 اینچی از نوع مقاومتی بوده (که قلم دستگاه بر این نکته صحه می گذارد) و ظاهری کاملا مدرن و ساختار شکن دارد. اما گذشته از بهره گیری از قابلیت لمسی، دیگر مشخصات 6208 در سطح چندان بالائی فرار ندارد دوربین این دستگاه یک 3.15 مگاپیکسلی با امکان فیلمبرداری VGA با 15 فریم در ثانیه است که احتمالا دارای فوکوس اتوماتیک نیست و از فناوری 3G و گیرنده های Wi-Fi و GPS نیز در آن خبری نیست. حافظه داخلی این مدل 13 مگابایت است که بکمک کارت حافظه Micro SD به راحتی تا 8 گیگابایت قابل افزایش است و به همراه آن نیز یک کارت یک گیگابایتی ارائه می شود. پورت 3.5 میلیمتری اتصال هدست 6208 را به یکی از انتخاب های دوستداران موسیقی بدل خواهد کرد. یکی از زیبا ترین ابتکارات صورت گرفته در این مدل محل جایگذاری قلم دستگاه است که بر خلاف همیشه از حفره ای در کنارهای دستگاه استفاده نگردیده است و این قلم بطرز ماهرانه ای در قسمت فرو رفته پشت گوشی و در محوطه پائین لنز قرار می گیرد. زمان ورود به بازار این مدل سه ماهه دوم سال 2009 تعیین گردیده است و هنوز خبری از قیمت احتمالی آن در دست نیست.

 

mobile_market_in_last_month_2008_06.jpg

 

Nokia 8800 Gold Arte: واقعا معلوم نیست نوکیا تا کجا می خواهد این سری 8800 را ادامه دهد به بیان دیگر جذابیت این محصول که مشخصات اصلی آن یعنی عدم استفاده از کارت حافظه، دوربین حداکثر متوسط و وزن سنگین هنوز هیچ تغییری نکرده است تا کجا می تواند برای کاربران مایه دار این سری ادامه پیدا کند؟ در هر روی بار دیگر نوکیا 8800 ساخته است این بار با استفاده از طلای 18 عیار و چرم طبیعی با کیفیت. مشخصات اصلی این مدل مطلقا هیچ تغییری را نسبت به Carbon Arte نشان نمی دهد و همچنان از صفحه نمایش 2 اینچی OLED، حافظه داخلی 4 گیگابایتی و دوربین 3.15 مگاپیکسلی با قابلیت فیلمبرداری VGA (البته با 15 فریم در ثانیه)، در آن استفاده شده است. (با یک پیش بینی ساده می توان حدس زد که تا همین چند ماه آینده خبر حضور Diamond Arte، Platinum Arte و شاید هم Atomic Arte به گوش خواهد رسید!)

 

mobile_market_in_last_month_2008_07.jpg

 

Nokia 5710 XpressMusic: این گوشی یکی از فرمت های دوست داشتنی نوکیا یعنی صفحه کلید چرخشی که ابتدا در 3250 دیده شده را دوباره زنده کرده است و همانطور که از نام آن می توان حدس زد شباهت ظاهری نزدیکی با 5700 دارد. این گوشی البته هنوز بطور رسمی به نمایش گذاشته نشده است و جزئیات پیرامون آن از سایت نوکیا در آمریکا بدست آمده است. تنها مواردی که در رابطه با این مدل می توان به صراحت اعلام کرد دوربین 3.15 مگاپیکسلی اتوفوکوس و گیرنده داخلی GPS آن است و ابعاد صفحه نمایش آن نیز حداکثرس 2.4 اینچ به نظر می رسد.

موتورولا: پس از روزگار سختی که این شرکت پیشرو در سال 2008 و با انفصال واحد موبایل خود از مجموعه مادر تجربه نمود به نظر می رسد اوضاع برای موتورولا اندک اندک در حال بهبود است و نشانه های این بهبودی را در میزان گوشی های جدیدی که این شرکت هر از چندگاهی به نمایش می گذارد می توان مشاهده کرد. فراموش کردن Symbian UIQ و کاهش استفاده از سیستم عامل های مبتنی بر LJ در کنار حرکت سریع به سوی ویندوز موبایل از دیگر مواردی ست که موتورولا را در بازگشت به روزهای طلائی خود یاری می دهد

 

Motorola A3100: این گوشی یک PDA قدرتمند با تمام امکاناتی ست که در این کلاس انتظار می رود سیستم عامل این مدل Windows Mobile 6.1 Professional است که در کنار پردازنده Qualcomm MSM7201A با فرکانس 528 مگاهرتز و با 128 مگابایت حافظه RAM و 256 مگابایت حافظه فلش مجموعه فوق العاده ای را تشکیل می دهد. صفحه نمایش تمام لمسی این مدل 2.8 اینچ قطر داشته و دارای رزولوشن QVGA می باشد. تعداد رنگ های به نمایش درآمده در این صفحه نمایش نیز همچون همیشه 65 هزار رنگ است. پشتیبانی از اتصال 3G تا سقف سرعت 7.2Mbps در کنار گیرنده های GPS و Wi-Fi تمام آن چیزی که کاربر در رده ارتباطات انتظار دارد را در اختیارش قرار می دهد. پورت اتصالات سیمی این مدل از نوع Mini USB بوده و دوربین بکار گرفته شده در آن نیز یک 3.15 مگاپیکسلی دارای فوکوس اتوماتیک است. A3100 تا پایان سه ماهه اول سال 2009 وارد بازار می شود.

 

mobile_market_in_last_month_2008_09.jpg

 

Motorola VA76r: این مدل که در نگاه اول کاملا قدیمی و نچندان جذاب به نظر می رسد در حقیقت یکی از قدرتمند ترین تولیدات موتورولا از لحاظ مقاومت و استحکام است این گوشی که استاندارد MIL-STD 810F را از ارتش آمریکا کسب نموده، در برابر باران، شوک، لرزش، گرد و خاک، رطوبت، نمک، مه و گرمای شدید کاملا مقام است و از این رو آن را با محصول فوق العاده ای چون Sonim XP1 می توان مقایسه کرد. اما از این گذشته این مدل دارای صفحه نمایش داخلی 2.2 اینچی QVGA بوده که قادر به نمایش 256 هزار رنگ است و برای تکمیل کاربری خاص خود به گیرنده داخلی GPS با پشتیبانی از A-GPS نیز مجهز گردیده است. حافظه داخلی 100 مگابایتی، پشتیبانی از کارت حافظه Micro SD تا 4 گیگابایت و فناوری 3G از دیگر مشخصاتی ست که در ساختار این مدل می توان اشاره کرد.

 

mobile_market_in_last_month_2008_10.jpg

 

Motorola W233 Renew: این گوشی نیز یکی دیگر از اولین های موتورولا ست این بار به تبعیت از برخی دیگر سازندگان، موتورولا اقدام به ساخت یک گوشی با بدنه ای کاملا قابل بازیافت نموده که در ساخت آن از بطری های بازیافتی پلاستیکی استفاده شده است. رنگ سبز بکار گرفته شده در بدنه نیز اشاره روشنی ست به شعار دوستدار محیط زیست بودن این مدل. از این گذشته W233 دارای صفحه نمایش 1.6 اینچی با وضوح ناچیز 128×128 پیکسل بوده و حتی از بلوتوث و حافظه داخلی هم در آن خبری نیست، البته امکان جایگذاری کارت حافظه Micro SD تا 2 گیگابایت برای آن در نظر گرفته شده است. دوربین هم نگفته پیداست که در W233 جائی ندارد.

سونی اریکسون: اوضاع در سمت سونی اریکسون به کندی پیش می رود و روزگار تکرار و تکرار همچنان ادامه دارد. با این تفاوت که اینک اکثر محصولات High-End این شرکت به تجهیزات پیشرفته ای چون Wi-Fi و GPS مجهز گردیده اند. تکلیف بخش گوشی های هوشمند این شرکت و تعیین بستر استاندارد آنها از میان Symbian و ویندوز موبایل نیز همچنان مشخص نشده است.

 

mobile_market_in_last_month_2008_11.jpg

SE W508: این یکی از متفاوت ترین محصولات سونی اریکسون تا به امروز است چرا که گذشته از مشخصات سخت افزاری مطلوب، قابلیت تعویض گسترده رنگ قاب را به رنگ های بسیار زیبا دارد و به همراه گوشی یک قاب رنگی اضافی نیز عرضه می شود. این گوشی کشوئی دارای یک صفحه نمایش 1.1 اینچی در بخش بیرونی ست که با وضوح 36×128 و تکنولوژی OLED احتمالا از خوانائی بالائی در محیط های خارجی برخوردار است. صفحه نمایش اصلی دستگاه یک نمونه 2.2 اینچی QVGA است که امکان چرخش تصویر با کمک شتاب سنج داخلی را نیز دارد از دیگر کاربردهای شتاب سنج داخلی بغیر از Shake Control در تعویض آهنگ ها، می توان به خصوصیت Gesture Control در قطع صدای زنگ تلفن و آلارم با حرکت دادن دستگاه اشاره کرد. دیگر مشخصات اصلی این مدل شامل دوربین 3.15 مگاپیکسلی بدون اتوفوکوس، پشتیبانی از GSM چهار بانده در کنار HSDPA و کارت یک گیگابایتی M2 ارائه شده به همراه گوشی می باشد. سه ماهه دوم سال 2009 زمانی ست که برای حضور در بازار این مدل در نظر گرفته شده است.

 

mobile_market_in_last_month_2008_12.jpg

 

SE W715: این مدل را می توان نسخه دومی از گوشی جدید G705 سونی اریکسون دانست که اینک با رنگ مشکی و در گروه W معرفی شده است. مشخصات اصلی این مدل همچون صفحه نمایش QVGA با سایز 2.4 اینچ و پشتیبانی از نمایش 256 هزار رنگ، حافظه داخلی 120 مگابایتی، گیرنده های GPS و Wi-Fi به همراه دوربین 3.15 مگاپیکسلی اتوفوکوس کاملا دست نخورده باقی مانده است. از دیگر مشخصات این مدل می توان به شتاب سنج داخلی با امکان Shake Control و پشتیبانی از HSDPA در ارتباطات پر سرعت اشاره کرد. تنها نکته باقی مانده در رابطه با W715 این  است که این مدل بطور انحصاری برای اپراتور Vodafone ارائه می شود و بطور مستقل نمی توان آن را در بازار یافت.

 

mobile_market_in_last_month_2008_13.jpg

 

SE C510: عضو جدید خانواده Cyber-Shot سونی اریکسون به دوربین 3.15 مگاپیکسلی اتوفوکوس با کیفیتی مجهز است که تقریبا همانی ست که پیش از این در C702 نیز مشاهده شده بود. قابلیت تشخیص چهره و لبخند و استفاده از یک کاور هوشمند فوق العاده از دیگر موارد قابل اشاره در رابطه با این دوربین است فلش بکار گرفته شده در این مدل الیته از نوع زنون نیست و همچنان ترجیح داده شده است که در مدل های پائین از فلش LED استفاده گردد. صفحه نمایش این مدل 2.2 اینچ قطر داشته و بکمک شتاب سنج داخلی قادر به چرخش اتوماتیک تصویر است. حافظه داخلی C510 در حدود 100 مگابایت است زمان حضور در بازار این مدل سه ماهه اول سال 2009 می باشد.

 

mobile_market_in_last_month_2008_14.jpg

 

SE C905 Pink: این ورژن که هنوز نیامده به آن برچسب مخصوص خانمها را چسبانده اند بجز رنگ، تغییرات اندکی نسبت به نمونه اصلی نموده است از جمله این تغییرات می توان به افزوده شدن قابلیت تشخیص لبخند به دوربین، کلاینت YouTube و ارتقاء نرم افزار Wayfinder از نسخه 7 به 8 اشاره کرد. این ورژن در اواسط فوریه عرضه خواهد شد و کاربران نسخه اصلی C905 نیز با دانلود و نصب Firmware جدید قادر به استفاده از این امکانات خواهند بود.

سامسونگ: شاید هیچ شرکتی به اندازه سامسونگ از اوضاع رو به راه سال 2008 استفاده نبرده باشد جائیکه لحظات خوش این شرکت در نیمه دوم سال 2008 در غیاب تمامی رقبای سر سخت با تولید و عرضه اولین Camera Phone هشت مگاپیکسلی بازار کاملا تکمیل شد. سامسونگ که هنوز و پس از گذشت چندین ماه از حضور INNOV8 هنوز رقیب خاصی را پیش روی خود نمی بیند، هنوز ایده تعبیه یک دوربین 8 مگاپیکسلی در قالب یک موبایل را کاملا از دیگران جدی تر گرفته است. (البته توجه به این نکته ضروری ست که رقبائی چون LG بعلت گستره توزیع محدودتر و سونی اریکسون بعلت محدودیت در فیلمبرداری عملا قادر به حرکت شانه به شانه با سامسونگ نیستند)

 

mobile_market_in_last_month_2008_15.jpg

Samsung S8300: پس از یک نمونه هوشمند و یک مدل تمام لمسی این بار سامسونگ دوربین 8 مگاپیکسلی خود را در یک Feature Phone بکار گرفته است این مدل که یک کشوئی بسیار زیباست البته هنوز بطور رسمی به نمایش در نیامده است و اطلاعات فعلی در ابطه با آن به تصاویر رخنه کرده در برخی سایت های معتبر محدود می گردد. صفحه نمایش این مدل آنطور که از تصاویر بر می آید، حداقل 2.6 اینچ ابعاد دارد و برخلاف انتظار یک نمونه تمام لمسی با اینترفیس همیشگی TouchWiz سامسونگ است. گیرنده GPS و پشتیبانی از HSDPA و فرمت ویدئویی DivX از دیگر موارد قابل ذکر در رابطه با این مدل است. دوربین این مدل به سبک سامسونگ های کشوئی کلاسیک در پشت لبه بالا رونده دستگاه و درست در پشت صفحه نمایش جای گرفته است که در هنگامی که گوشی بسته است در کاور پشتی پنهان می گردد و از این طریق نیاز به بهره گیری از یک کاور جداگانه را از میان برده است. ظاهرا از فلش زنون در این مدل خبری نیست و صحبتی نیز از گیرنده Wi-Fi در آن نشده است. احتمالا رونمائی از این مدل تا نمایشگاه MWC2009 بطول خواهد انجامید.

ال جی: LG را می بایست یکی دیگر از برندگان سال گذشته دانست شرکتی که با کنار گذاردن رسمی ایده اسمارت فون و PDA بطور کامل تمامی تلاش خود را در جهت بهبود عملکرد Feature Phone های خود بکار گرفته است.

 

mobile_market_in_last_month_2008_16.jpg

LG KS660: این اولین گوشی این کمپانی ست که قابلیت پشتیبانی از دو سیمکارت همزمان را دارد و پس از سامسونگ و موتورولا عنوان سومین شرکت مهمی که به این امر مبادرت نموده را نصیب LG کرده است. صفحه نمایش این مدل یک 3 اینچی تمام لمسی با رزولوشن WQVGA یا 240×400 پیکسل است و دوربین بکار گرفته شده در آن دارای وضوح 5 مگاپیکسل و امکان فیلمبرداری با رزولوشن 480×720 با 15 فریم در ثانیه است. حافظه 50 مگابایتی و پشتیبانی از کارت حافظه Micro SD تا سقف 4 گیگابایت از دیگر مشخصات KS660 به حساب می آید. نگفته پیداست که به سبک اکثر دو سیمکارت های فعلی، خبری از قابلیت 3G در این مدل نیست و GSM سه بانده تنها راه برقراری ارتباط در این مدل می باشد.

 

mobile_market_in_last_month_2008_17.jpg

 

LG GD910: این گوشی که به شکل ساعت طراحی شده است دارای صفحه نمایش جذاب تمام لمسی 1.39 اینچی ست که بر بالای آن یک دوربین کوچک نیز قرار دارد این دوربین که برای تماس های ویدئویی طراجی شده است تاکید کاملی دارد بر پشتیبانی از فناوری 3G در این موجود کوچک. از دیگر مشخصات این مدل می توان به HSDPA، بلوتوث نسخه 2.0، قابلیت تماس صوتی و پلیر موسیقی اشاره کرد.

 

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

4 دیدگاه

  1. با سلام
    Rocky جان یه نگاه به اینجا بیانداز قیمتش 288 هزار تومانه که البته احتمالا در بازار ارزان تر هم خواهد بود پاسخ شما با توجه به افزوده شدن کاور لنز و فلش زنون قطعا KE990 است همچنین قیمت KU990 بعلت کم شدن در بازار بسیار بالاتر است
    با تشکر

  2. KE990 Viewty اینک به رقمی در حدود 280 هزار تومان
    آرش جان این درست نوشتی!!!
    700 تومن قیمتش بود یادش بخیر…
    پس KU990 قیمتش چنده؟
    کدومش رو بگیرم آرش جان؟

  3. بازم مرسی از آرش عزیز…
    من مدل SE C510 رو خیلی دوست دارم….
    طراحی جالبی داره….
    منتظر اومدنش به بازار میمونم…
    قیمت احتمالی این گوشی چنده؟

ارسال یک پاسخ