Sunny Cove پردازنده‌های 10 نانومتری اینتل برای 2019

0
1649
Sunny Cove پردازنده‌های 10 نانومتری اینتل برای 2019

شرکت اینتل امروز از نسل جدید پردازنده‌های دسک‌تاپی خود با نام Sunny Cove رونمائی کرد که دارای لیتوگرافی ساخت 10 نانومتری بوده و در لپ‌تاپ‌های پیشرفته سال 2019 از جمله احتمالا در کامپیوترهای مک شرکت اپل به کار گرفته می‌شد. اینتل، پردازنده‌های جدید Sunny Cove را با سه عبارت عمیق‌تر، عریض‌تر و هوشمندتر توضیف می‌کند و از قدرت بالاتر و مصرف کمتر آنها سخن می‌گوید. کاهش ابعاد در لیتوگرافی 10 نانومتری این پردازنده‌٫ا بعد از چندین تأخیر در روند ساخت این محصولات صورت پذیرفت و در حالی‌که اینتل اوائل سال 2015 را برای ارائه گسترده پروسسورهای 10 نانومتری خود در نظر گرفته شود این قول و قرار تا سال 2018 به تأخیر افتاد و با اینکه بالاخره این پردازنده‌های 10 نانومتری به صورت رسمی معرفی شدند، اما حضور آنها در بازار بازهم تا نیمه سال 2019 به تأخیر می‌افتد.

اگر با روند نام‌گذاری اینتل آشنا باشید حتما خبر دارید که طبق قرار از پیش مشخص شده،‌ نسل بعدی پروسسورهای 10 نانومتری اینتل با نام Ice Lake شناخته می‌شود اما برای تکمیل شدن این پروسسورها نیاز است تا پردازنده‌های Suuny Cove با نسل یازدهم گرافیک‌های اینتل در کنار هم قرار گرفته و Ice Lake شکل بگیرد. این پردازنده‌های جدید با به‌کارگیری فناوری‌های تازه، راه را برای ابرکامپیوترهائی با رم‌های پتابایتی و پروسسورهای 48 هسته‌ای هموار می‌کند که تا به امروز دست‌کمی از یک رویا نداشته است.

در Suuny Cove برای اولین بار از سال 2003 که شرکت AMD از نوسعه (extension) شصت و چهار بیتی x86-64 خود پرده برداشت، تغییر بزرگی در پشتیبانی از حافظه مجازی صورت گرفته که در آن با وجود آنکه آدرس‌های حافظه مجازی از 64 بیت برای ذخیره دیتا استفاده می‌کنند اما در حقیقت تنها دارای 48 بیت اطلاعات سودمند هستند. در این حالت بیت‌های 0 تا 47 برای نوشتن اطلاعات استفاده شده و 16 بیت‌ بعدی یعنی از 48 تا 63 کپی بیت 47 هستند. این موضوع، فضای آدرس‌دهی مجازی را به 256 ترابایت محدود کرده است.

اینتل در گزارش جدید خود همچنین خبر از تولید گرافیک مجزا در این مجموعه تا سال 2020 داده است که ظاهرا تلاشی برای حفظ اپل به عنوان یک مشتری پر سود در یک دهه آینده است.

منبع

ارسال یک پاسخ