فناوری تشخیص چهره ارزان‌قیمت مدیاتک، رقیب اپل

0
1392
فناوری تشخیص چهره ارزان‌قیمت مدیاتک، رقیب اپل

فناوری تشخیص چهره Face ID اپل که نخستین بار در آیفون X به کار گرفته شده با وجود راه‌حل‌های مشابه دیگری که توسط سایر برندها مثل شیائومی در Mi 8 و اوپو Find X به کار گرفته شد هنوز یکی از دقیق‌ترین و سریع‌ترین شیوه‌های آنلاک کردن قفل صفحه‌‌نمایش با تشخیص چهره است. فناوری به‌کار گرفته شده در این شیوه با نام نور ساختاری سه‌بعدی یا 3D Structured Light شناخته می‌شود که با وجود دقت بالا، به دلیل قیمت نسبتا زیاد به‌کارگیری آن در گوشی‌های مختلف، در نمونه‌های چندانی ظاهر نشده و مدل‌های دارای این فناوری نیز تقریبا همگی به رده بالا و پرچمداران تعلق دارند. شرکت مدیاتک در این شرایط امروز در همکاری با شرکت Himax از فناوری جدیدی برای تشخیص چهره رونمائی کرده که از لحاظ دقت با اپل رقابت می‌کند و هزینه کمتری برای ساخت و برپائی آن نیاز است.

فناوری تشخیص چهره ارزان‌قیمت مدیاتک، رقیب اپل

این فناوری جدید که Active Stereo نامیده می‌شود در حال حاضر تنها در چیپ‌ست‌های Helio P60 و Helio P22 مدیاتک پشتیبانی می‌شود و در آن مثل Face ID اپل به سخت‌افزارهای جداگانه‌ای نیاز خواهد بود. این سخت‌افزارها شامل یک پروژکتور مادون قرمز (infra red)، دو مجموعه لنزهای اینفرارد، مجموعه نرم‌افزاری الگوریتم‌های تشخیص صورت با فناوری یادگیری ماشینی و موتور شتاب‌دهنده عمق میدان می‌شوند. موتور عمق میدان مذکور در حال حاضر در هر دو چیپ‌ست P22 و P60 حضور دارد اما از آنها فعلا فقط برای افکت بوکه و زیباسازی چهره استفاده می‌شود اما در صورت حضور سخت‌افزارهای ذکر شده، این قابلیت، نه‌تنها می‌تواند برای تشخیص چهره و بازگشائی قفل مورد استفاده قرار گیرد بلکه زمینه برای به‌کارگیری آن در تشخیص هویت تراکنش‌های مالی نیز فراهم می‌شود.

به گفته مدیاتک، پروژکتور IR و لنزهای مادون قرمز این مموعه توسط Himax ساخته شده و بخش نرم‌افزاری این پروژه نیز به +++Vision Technology Face واگذار شده است. پروژه تشخیص چهره مدیاتک، کامل و آماده ارائه به بازار به نظر می‌رسد و باید منتظر اولین دیوایس مجهز به این فناوری باشیم. مدیاتک در مورد دقت این پروژه در مقایسه با Face ID اپل و ToF شرکت ویوو که چندی پیش معرفی شد سخنی به میان نیاورده است.

منبع

ارسال یک پاسخ