معرفی پردازنده‌ مخصوص بازی مدیاتک Helio G90

0
2138
معرفی پردازنده‌ مخصوص بازی مدیاتک Helio G90

گوشی‌های مخصوص بازی یا اصطلاحا Gaming Smartphoneها که این روزها در سبد کالای اکثر سازندگان چینی موبایل‌های هوشمند دیده می‌شود، همگی از پردازنده‌های پرچمدار شرکت کوالکام استفاده می‌کنند. این رده به اندازه‌ای پر سود بوده است که شرکت کوالکام جدیدا جدا از معرفی پردازنده رده میانی پیشرفته Snapdragon 730، یک نسخه اورکلاک شده از آن را نیز با نام Snapdragon 730G را نیز معرفی کرد حالا پس از گذشت نزدیک به دو سال از ترند شدن این رده، بازیگر تازه‌ای به رده پردازشی این سری افزوده شده که شاید در آینده در قیمت معمولا بالای این رده تأثیر مثبتی بر جای بگذارد؛ شرکت مدیاتک امروز از دو پردازنده جدید Helio G90 و G90T رونمایی کرده که دومی ظاهرا نسخه اورکلاک شده اولی‌ست و هر دو به قصد حضور در گوشی‌های گیمینگ عرضه شده‌اند.

معرفی پردازنده‌ مخصوص بازی مدیاتک Helio G90

Helio G90 یک پروسسور 8 هسته‌ای‌ست که طبق انتظار از آخرین و جدیدترین هسته‌های پردازشی شرکت ARM یعنی Cortex-A76 و A55 بهره می‌برد؛‌ نحوه چینش هسته‌های پردازشی در این پروسسور از سوی شرکت سازنده اعلام نشده و مدیاتک تنها به حداکثر فرکانس 2.05 گیگاهرتزی این مجموعه اکتفا کرده است. این ماجرا در بخش گرافیک نیز تکرار شده و در خالی‌که نوع گرافیک Mali-G76 حاضر در این پروسسور، در حال حاضر یکی از برترین راه‌حل‌های گرافیکی در بین پروسسورهای موبایلی به حساب می‌آید اما به تعداد هسته‌‌های آن (که می‌تواند پروفورمنس گرافیکی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد) هیچ اشاره‌ای نشده و تنها فرکانس 800 مگاهرتزی آن برجسته شده است.

در زمینه حافظه رم، حداکثر حافظه مورد پشتیبانی توسط این چیپ‌ست، 10 گیگابایت از نوع LPDDR4X با حداکثر فرکانس 2,133MHz است که آن را به خوبی در رده میانی رو به بالا قرار می‌دهد. لیتوگرافی ساخت Helio G90 از نوع 12 نانومتری‌ست که از همین ابتدا انتظار کیفیت پایین‌تری را نسبت به رقیب اصلی آن یعنی SD730G با لیتوگرافی 8 نانومتری ایجاد می‌کند.

در ساختار این پردازنده برای عملکرد بهتر در زمینه گیمینگ برخی قابلیت‌های اختصاصی قرار دارد که از کل آنها با نام HyperEngone یاد می‌شود این فناوری‌ها شامل Networking Engine (اتصال همزمان به وای‌فای و LTE در مواقع ضعیف بودن وای‌فای)، امکان اتصال همزمان به وای‌فای 2.4 و 5 گیگاهرتزی، مدیریت هوشمندانه منابع، موتور پاسخ سریع (برای بهبود قابلیت لمسی صفحه‌نمایش) و موتور کیفیت تصویر (با پشتیبانی از HDR10) اشاره کرد.

معرفی پردازنده‌ مخصوص بازی مدیاتک Helio G90

مدیاتک قدرت بخش هوش مصنوعی Helio G90 را 1TMAC اعلام کرده که البته ظاهرا دارای پردازنده اختصاصی نبوده و از قدرت CPU و GPU برای پردازش‌های AI بهره می‌برد. برای مقایسه، کافی‌ست بدانید که پردازنده البته نچندان قدرتمند Snapdragon 710 سال گذشته، دارای قدرت هوش مصنوعی 614GMAC است. G90 از اتصال یک دوربین تکی 64 مگاپیکسلی یا دو دوربین 24 و 16 مگاپیکسلی به صورت همزمان پشتیبانی کرده و در بخش فیلم‌برداری نیز نیز امکان ضبط ویدئوی 240 فریم در ثانیه‌ای را فراهم می‌آورد.

شارژ پامپ اکسپرس، پشتیبانی از حافظه سریع UFS 2.1، بلوتوث و وای‌فای 5 و صفحه‌نمایش حداکثر با وضوح 1080×2520 پیکسل سایر گزینه‌های حاضر در این پروسسور را تشکیل می‌دهند. زمان حضور این پروسسور در بازار هنوز مشخص نشده اما می‌توان انتظار داشت که به زودی شاهد ارائه گوشی‌های مخصوص بازی ارزان‌قیمت‌تری به لطف G90‌ در بازار موبایل باشیم.

منبع

ارسال یک پاسخ