معرفی قوی‌ترین پروسسور سری P‌ مدیاتک : Helio P60

0
3096
معرفی قوی‌ترین پروسسور سری P‌ مدیاتک : Helio P60

سری P در پروسسورهای موبایلی شرکت مدیاتک به محصولات رده میانی رو به پائین این شرکت تعلق دارد که در طی سالیان گذشته با محصولات همچون Helip P10 همراه با Helio P23 و P30 در بسیاری از گوشی‌های موبایلی این رده حضور پیدا کرده‌اند. این رده به طرز مشخصی با پروسسورهای رده بالای سری X و مدلی همچون Helio X30 که سال گذشته به عنوان رقیبی برای Snapdragon 835 مطرح شد تفاوت دارد. یک ماه پیش خبری در مورد یک چیپ‌ست جدید از مدیاتک با نام Helio P70 مطرح شده که از آن با عنوان رقیبی برای Snapdragon 660 یاد می‌شد حالا ظاهرا گمانه‌زنی‌ها در این مورد به حقیقت پیوسته و مدیاتک امروز از چیپ‌ست جدیدی به نام Helip P60 رونمائی کرده که از جهات مختلفی با Snapdragon 660 شرکت کوالکام قابل مقایسه است.

معرفی قوی‌ترین پروسسور سری P‌ مدیاتک : Helio P60

Helio P60 براساس پروسه FF و لیتوگرافی 12 نانومتری شرکت TSMC ساخته شده که البته هنوز نسبت به لیتوگرافی 10 نانومتری و پروسه +FF مدل X30 در جایگاه پائین‌تری قرار دارد اما مقایسه آن با SD660 با فناوری 14 نانومتری دست بالاتر را در اختیار مدیاتک قرار می‌دهد. در ساختار این پروسسور از 4 هسته قدرتمند ARM A73 با فرکانس 2 گگیاهرتزی استفاده شده و چهار هسته مبتنی بر ARM A53 با همین فرکانس 2 گیگاهرتزی نیز وظیفه انجام پردازش‌های کم‌توان را بر عهده دارند. در SD600 فرکانس‌های هسته‌های بالاتر 2.2 و هسته‌های ضعیف‌تر 1.8 گیگاهرتز بود. عملکرد Helio P60 به گفته مدیاتک نسبت به نسل قبلی آن یعنی P30 بدین‌ترتیب بسیار افزایش یافته و به یک‌باره تا 50 درصد بیشتر می‌شود. این مسئله در زمینه گرافیک نیز صادق است و GPU تا 70 درصد سریع‌تر از نسل پیشین است.

معرفی قوی‌ترین پروسسور سری P‌ مدیاتک : Helio P60

گرافیک این مجموعه از نوع سه‌هسته‌ای Mali-G72 است که با وحود آنکه جدیدترین و پیشرفته‌ترین گرافیک شرکت ARM به حساب آمده و در پرچمداران بزرگ نیز از همین قطعه استفاده می‌شود اما سه‌هسته‌ای بودن این گرافیک در مقابل بزرگانی همچون Kirin 970 هواوی با 12 هسته جایگاه این گرافیک را تا حد زیادی تنزل می‌دهد. در Helio P60 بخشی به نام NeuroPilot برای پردازش‌های مرتبط با هوش‌مصنوعی استفاده می‌شود و ISP اختصاصی آن نیز امکان کنترل دوربین‌های دوگانه را با 18 درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به گذشته فراهم می‌کند. این چیپ‌ست به طور کلی نیز در زمینه مصرف انرژی عملکرد مناسبی دارد و برای نمونه به طور متوسط 12 درصد انرژی کمتری مصرف کرده و در بازی‌های سنگین نیز این کاهش مصرف انرژی به 25 درصد می‌رسد. در زمینه صفحه‌نمایش، Helio P60 از صفحه‌نمایش‌های 1080p با حداکثر نسبت 20:9 پشتیبانی می‌کند و حافظه‌های UFS 2.1 و مموری LPDDR4x تا حداکثر ظرفیت 8 گیگابایت و فرکانس 1,800MHz نیز در آن پشتیبانی خواهد شد. مودم LTE داخلی Helio P60 از دانلود حداکثر تحت استاندارد LTE Cat.7 پشتیبانی کرده و طبیعتا امکان دو سیم‌کارت نیز برای آن پیش‌بینی شده است. این پروسسور قرار است از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی در گوشی‌های مختلف رده میانی ظاهر شود.

منبع

ارسال یک پاسخ