معرفی HDMI 2.1 با پشتیبانی تا وضوح 10K با 120fps

0
2032
معرفی HDMI 2.1 پشتیبانی تا وضوح 10K با 120fps

فوورم HDMI امروز از مشخصات جدید HDMI 2.1 پرده برداشت. HDMI 2.1 با پشتیبانی از وضوح تصویر بسیار بالا بیش از همه توجه گیمرها و علاقه‌مندان به فایل‌های تصویری با کیفیت را به خود جلب می‌کند و با اینکه از هم‌کانون مشخصات آن برای اجرا در دسترس است اما تا ارائه نسخه نهایی آن به بازار و همه‌گیر شدن‌ش سال‌ها به طول می‌انجامد. طبق این استاندارد جدید، نه‌تنها وضوح فعلی 4K‌ بلکه رزولوشن‌های بسیار بالاتر 8K و حتی 10K نیز می‌توانند تا نرخ بروزرسانی 120 فریم بر ثانیه (با نوع جدید فشرده‌سازی موسوم به Display Stream Compression) در دسترس قرار گیرند. بدون این فشرده‌سازی البته بیشتری وضوح قابل دسترسی 8K با 60 فریم در ثانیه یا 4K با 120 فریم در ثانیه است.

معرفی HDMI 2.1 پشتیبانی تا وضوح 10K با 120fps

نگفته پیداست که تا دیدن وضوح‌های بالاتر از 4K‌ در تصاویر تلویزیونی و حتی استودیوهای فیلمسازی هنوز زمان بسیاری باقی ست اما این رده ظاهرا زودتر از همه در بخش بازی‌های رایانه‌ای به‌خصوص در رده واقعیت مجازی یا VR ظاهر می‌شود در این حالت نیز یافتن گرافیکی که از این وضوح به خوبی پشتیبانی کند هنوز چندان آسان نیست و در آینده نیز هزینه هنگفتی را تا سال‌ها به کاربران تحملی می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های HDMI 2.1 نرخ بروزرسانی متغیر (متناسب با فناوری‌هایی همچون FreeSync از AMD و G-Sync از انویدیا) است و قابلیت Quick Frame Transport نیز کاهش تأخیر در حین انتقال اطلاعات (که امری حیاتی برای بازی‌های سریع و VR است) را تضمین می‌کند.

معرفی HDMI 2.1 پشتیبانی تا وضوح 10K با 120fps

در نهای دیگر گزینه حاضر در این نسخه از HDMI،‌ قابلیتی به نام Dynamic HDR است که در آن ویدئو با مقادیر مطلوب (Ideal Values) از لحاظ کنتراست و طیف رنگ منتقل می‌شود. در این حالت می‌توان رنگ‌های 10، 12 و یا 16 بیتی را انتخاب کرد و نرخ نمونه‌برداری کروما 4:4:4 نیز قابل انتخاب کردن است. پهنای باند انتقال اطلاعات در HDMI جدید، 48 گیگابایت بر ثانیه است که تا 4 برابر بیشتر از HDMI 1.4 به حساب می‌آید. مشخصات تست‌های انطباق این نسخه جدید HDMI تا پایان سال 2018 منتشر نمی‌شود بنابراین انتظار مشاهده این کابل را حداقل تا قبل از پایان سال آینده نداشته باشید.

منبع

ارسال یک پاسخ