خیاط در کوزه افتاد؛ نرم افزار CCleaner آلوده است استفاده نکنید!

0
2328
خیاط در کوزه افتاد؛ نرم افزار CCleaner آلود است استفاده نکنید!

آخرین چیزی که از یک نرم‌افزار امنیتی فوق‌محبوب می‌توانید انتظار داشته باشید این است که کامپیوتر شما را آلوده کند و این دقیقا همان چیزی ست که امروز نرم افزار CCleaner به آن متهم شده است. نرم افزار CCleaner که دستپخت شرکت معتبر Avast با سال‌ها تجربه در زمینه امنیتی، است تا به امروز بیش از 2 میلیارد بار توسط کاربران مختلف در سرتاسر دنیا دانلود شده و می‌توان آن را یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های امنیتی برای مقابله با بدافزارها تلقی کرد. محققان امنیتی Cisco Talos امروز متوجه شدند که هکرها با شکستن قفل امنیتی این نرم‌افزار موفق به تزریق بدافزار به این برنامه شده و از این طریق میلیون‌‌ها کاربر را در سرتاسر دنیا آلوده ساخته‌اند.

این محققان متوجه شده‌اند که دانلود سرورهای مورد استفاده توسط Avast راه نفوذ و تزریق بد افزار در CCleaner به حساب می‌آیند. طبق این نتایح برای یک مدت زمان مشخص نسخه 5.33 این نرم‌افزار دارای یک بدافزار چند مرحله‌ای بوده است که همراه با نصب خود CCleaner روی کامپیوتر کاربران قرار می‌گرفته است.

خیاط در کوزه افتاد؛ نرم افزار CCleaner آلود است استفاده نکنید!

وظیفه اصلی این نرم‌افزار تا به امروز به پاک کردن کوکی‌ها و مهیا کردن برخی حفاظت‌های امنیتی بوده است اما با رخ دادن این مشکل اینک نزدیک به 2.27 میلیون کاربر به این بدافزار آلوده شده‌اند. البته Avast اعلام کرده که این شرکت پیش از اینکه این بدافزار هرگونه آسیبی به کاربران برساند موفق شده است که جلوی فعالیت آن را بگیرد. هنوز صحت این ادعا را نمی‌توان به صورت مستقل ‌تأیید کرد از این رو برای از دست ندادن جنبه احتیاط اگر این نسخه از CCleaner یعنی ورژن 5.33 را روی دستگاه خود دارید آن را حذف کنید یا با یک ویروس مطمئن و آپدیت آن را اسکن نمایید.

منبع

ارسال یک پاسخ