SUHDTV های سامسونگ در ایران. یک hands-on متفاوت

0
6073
تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

روز گذشته در پی دعوت شرکت سامسونگ فرصتی برای دیدار و آشنایی نزدیک با تلویزیون‌های Ultra HD جدید این برند که اینک از آنها با عنوان SUHDTVها یاد می‌شود، فراهم آمد. این بررسی در مجموعه تجاری کورش تهران صورت پذیرفت و در طی آن ضمن آشنایی با تلویزیون‌های 4K جدید سامسونگ ساندبارهای این برند را نیز از نزدیک بررسی کردیم. با ما همراه شوید تا با بالاترین کیفیت تصویر در تلویزیون‌های سامسونگ در طیف جدید مدل‌های تخت و خمیده این برند آشنا شوید.

SUHDTV چیست؟

شاید اولین سوالی که در برخورد با تلویزیون‌های جدید سامسونگ با آن روبرو شویم نامگذاری جدید آنهاست. UHD عبارتی آشنا و البته نچندان متداول برای توصیف وضوح 4K‌ در صفحه‌نمایش است که بیشتر از سوی کاربران حرفه‌ای‌تر به کار گرفته شده و اصولا معادل مستقیمی برای وضوح‌های بالاتر از فول اچ‌دی در پنل‌های نمایشگر به حساب می‌آید. سامسونگ سال گذشته از این عبارت برای توصیف تلویزیون‌های 4K خود استفاده کرد اما در نمایشگاه CES 2015 در ابتدای سال جاری مفهوم تازه‌ای به نام SUHDTV از سوی سامسونگ برای توصیف تلویزیون‌های 4K به کار گرفته شد که ابهام‌هایی را در ذهن خریداران ایجاد کرد.  حرف S در SUHDTV از نگاه سامسونگ به یک مفهوم یکتا اشاره نداشته و کلماتی نظیر Smart، Stylish، Superb، Seductive، Spectacular و… می‌توانند به این حرف اشاره داشته باشند. در عمل اما تفاوت نسل جدید تلویزیون‌های 4K سامسونگ با UHDTVهای سال گذشته تنها به اضافه شدن یک حرف در ابتدای نام آنها محدود نمی‌شود و تغییرات بزرگ دیگری در این زمینه انتظار کاربران را می‌کشند.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

تکنولوژی ساخت

SUHDTV برخلاف تصوری که ممکن است از نام جدید آن در ذهن شکل بگیرد، نوع تازه‌ای از فناوری ساخت تلویزیون همچون OLED یا پلاسما نیست و همچنان از تکنولوژی LCD با نور بک‌لایت LED بهره می‌برد. این البته تمامی ماجرا نیست و فناوری ساخت این پنل نسبت به LCDهای معمول با تغییرات انقلابی فراوانی روبرو شده که به نوعی می‌توان آن را متحول‌کننده این کلاس قلمداد کرد.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

فناوری نانو کریستال (Nano-crystal)

فناوری ساختی که سامسونگ از آن با عنوان نانوکریستال یاد می‌‌کند شاید مهم‌ترین اتفاق در ساختار تلویزیون‌های SUHDTV سال 2015 سامسونگ باشد. این فناوری البته اختراع سامسونگ نیست و این شرکت نیز تنها برند استفاده کننده از آن به حساب نمی‌آید این فناوری در حالت عادی با عبارت نسبتا آشناتری تحت عنوان Quantum dots شناخته می‌شود و به جز سامسونگ در برخی پنل‌های ال‌جی و سونی نیز دیده می‌شود. سامسونگ اما به جای کوانتوم دات از عبارت نانوکریستال بهره می‌برد که البته در عمل تنها در نام با آن تفاوت دارد. Quantum dots یا نقطه‌های کوانتوم در حقیقت کریستال‌های بسیار کوچکی هستند که با وجود آنکه برای دیده شدن بسیار کوچک هستند اما یک خاصیت جالب را ارائه می‌دهند: زمانی که نور به این ذرات تابیده می‌شود آنها نیز از خود نور ساطع می‌کنند و رنگ‌های بسیار دقیقی را با توجه به سایز خود ارائه می‌دهند. سایز این کریستال‌ها قابل تغییر بوده و بنابراین می‌توان به سادگی به رنگ‌ دقیق مورد نظر با تغییر اندازه‌ آنها دست یافت. کاربری این نقطه‌های کوانتومی بسیار گسترده بوده و از پنل‌های خورشیدی تا کاربری‌های پزشکی رد پای آنها دیده می‌شود اما کاربرد آنها در تلویزیون‌ها ظاهرا بیشتر از سایر موارد است. کوانتوم دات‌ها در پنل‌های LCD تلویزیون‌ها به کار گرفته شده و هدف از حضور آنها ارائه رنگ‌های بیشتر و دقیق‌تر است. فهم شیوه بهبود کیفیت تصویر در پنل‌های LCD با کمک کوانتوم دات‌ها نیازمند اطلاعات پایه در رابطه با شیوه شکل‌گیری تصویر در تلویزیون‌های عادی LCD‌ است.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

در یک تلویزیون معمول LCD، نور سفید بک‌لایت با کمک LEDهای آبی رنگی که با فسفرهای زرد رنگ پوشیده شده‌‌اند تولید و متصاعد می‌شود. این نور سفید به لایه‌هایی از فیلترهای جداگانه قرمز، آبی و سبز (موسوم به ساب‌پیکسل) برخورد کرده و به دلیل اینکه این سه رنگ توانایی ساخت هر نوع رنگ فرعی دیگری را با ترکیب شدن با یکدیگر دارند این مجموعه می‌تواند در نهایت تصویر و رنگ مورد نظر را تنها با همان رنگ سفید اولیه روی صفحه‌نمایش شکل دهد.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

در تلویزیون‌های Quantum dots شیوه اجرا متفاوت است و به جای رنگ سفید اولیه، همان LEDها، رنگ آبی را از خود ساطع می‌کنند در مرحله دوم و قبل از اینکه این رنگ به فیلترهای قرمز، سبز و آبی برخورد کند از ذرات نانو کریستال یعنی همان نقطه‌های کوانتومی در میانه راه استفاده می‌شود که با شیوه خاص ساخت به صورتی تنظیم شده‌اند که پس از برخورد نور از خود رنگ‌های خالص سبز و قرمز را متصاعد کرده و سپس این نورهای رنگی جدید به فیلترهای RGB برخورد می‌کنند.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

بدین‌ترتیب برخلاف LCDهای معمول به جای استفاده از رنگ سفید (و در نتیجه نشتی مشهود نور) از رنگ‌های خالص بهره گرفته شده است. این شیوه به گفته شرکت‌های سازنده، رنگ‌های بسیار بهتر و با کیفیت‌تری را تولید می‌‌کند.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

فناوری کوانتوم دات می‌تواند به صورت نوارهایی باریک در مقابل سلول‌های LED قرار بگیرد یا اینکه به صورت یک لایه جداگانه کل صفحه تصویر را در بر بگیرد. شیوه دوم روش جدیدتر و پیشرفته‌تر این فناوری است که در تلویزیون‌های SUHDTV سامسونگ و برخی مدل‌های LG مورد استفاده قرار می‌گیرد و سامسونگ آن را فناوری نانو کریستال می‌نامد.

فناوری Peak Illuminator

استفاده از فناوری HDR یا High Dynamic Range با ارتقا کیفیت نقاط تیره عملا به بهبود کنتراست تصویر می‌انجامد. این فناوری در تلویزیون‌های جدید سری SUHDTV سامسونگ با نام Peak Illuminator Ultimate یا Peak Illuminator Pro شناخته می‌شود که نوع اول در سری خمیده بسیار گران‌قیمت JSC9500 و JSC10000 به کار گرفته شده و در آن از شیوه پیشرفته full-array local dimming استفاده شده است. در این روش LEDهایی که وظیفه آنها روشن کردن نقاط روشن و همزمان خاموش نگه‌داشتن نقاط تاریک تصویر (و در نتیحه ارتقا چشمگیر کنتراست تصویر است) به صورت یک صفحه پر از LED کل پشت تلویزیون را پوشانده و با زون‌بندی نقاط مختلف اقدام به روشن و خاموش کردن مناطق گوناگون تصویر می‌کنند.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

نوع دوم فناوری HDR سامسونگ با نام Peak Illuminator Pro طبق انتظار از فناوری edge-lit local dimming بهره گرفته و در سری ارزان‌تر SUHDTVهای سامسونگ  یعنی سری 8 به کار گرفته می‌شود.  در edge-lit local dimming از LEDهای کنترل نور منطقه‌ای در کناره‌های تصویر استفاده می‌شود.

میزان روشنایی

روشنایی تصویر در نسل جدید تلویزیون‌های SUHDTV سامسونگ به طرز مشهودی نسبت به نسل قبلی UHDTVهای این برند ارتقا یافته و به عنوان نمونه روشنایی مدل JSC10000 نسبت به برترین مدل سال گذشته یعنی HUC9900 با ارتقا 2.5 برابری از 400nits به 1000nits رسیده است این روشنایی بیشتر با 20 درصد نوردهی بالاتر LEDها و با پنلی با 37 درصد انتقال نور بهتر بدست آمده که در نتیجه در روشن‌ترین محیط‌ها نیز با پنل پر نوری روبرو می‌شویم. افزایش 20 درصدی نوردهی LEDها با یک نتیجه مستقیم دیگر نیز همراه شده که در آن امکان کاهش تعداد LEDها و در نتیجه کاهش مصرف انرژی فراهم می‌شود.

Auto Depth Enhancer

ارتقا اتوماتیک عمق یا Auto Depth Enhancer یکی دیگر از ویژگی‌های بهبود یافته در تلویزیون‌های جدید SUHDTV سامسونگ است که تغییر مشهودی در ساختار آن نسبت به نمونه هم‌نام آن در تلویزیون‌های سال گذشته دیده می‌شود. در این ویژگی، سوژه‌هایی نزدیک‌تر در تصویر، در عمل نیز نزدیک‌تر به نظر می‌رسند.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

تغییر بزرگ صورت پذیرفته در نسل جدید Auto Depth Enhancer به تغییر متدلوژی پردازش در این فناوری از روش مبتنی بر ناحیه و منطقه (Area based) به روش مبتنی بر اشیا (Object based) است؛ در این حالت فارغ از فضا و ناحیه تصویر، سوزه نزدیک‌تر به کاربر در عمل نیز با دقت بیشتری، نزدیک‌تر به نظر می‌رسد.

قابلیت هوشمند

تلویزیون‌های هوشمند سال 2015 سامسونگ با سیستم‌عامل جدید Tizen OS ارائه می‌شوند که پیش از این در ساعت‌های هوشمند این برند نیز به کار گرفته شده و امکانات تازه‌ای را به منوی هوشمند تلویزیون‌های سامسونگ می‌افزایند.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

مدل‌های حاضر در بازار ایران

پیشرفته‌ترین عضو خانواده تلویزیون‌های SUHDTVهای سامسونگ حاضر در بازار رسمی ایران،‌ مدل JSC10000 است که در سه سایز 65، 78 و 88 اینچ به صورت خمیده ارائه شده است. پردازشگر 8 هسته‌ای با قابلیت ارتقا، نرخ انطباق تصویر 1200 هرتزی،‌ وای‌فای داخلی و پشتیبانی از 4 خروجی HDMI و 4 ورودی USB سایر موارد با اهمیت در مورد این پنل را تشکیل می‌دهند.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

 

یک پله پایین‌تر، مدل خمیده JC9900 از همین خانواده ارائه شده که این بار در سایزهای کوچک‌تر 48، 55 و 65 اینچی در دسترس قرار دارد. سایر مشخصات این مدل تقریبا هیچ تفاوتی با JC10000 نداشته و در اینجا نیز از همان نرخ انطباق تصویر 1200 هرتزی همراه با وای‌فای داخلی و پشتیبانی از 4 خروجی HDMI و 4 ورودی USB استفاده شده و در مورد پردازنده 8 هسته‌ای با امکان ارتقا نیز به نکته جدیدی بر نمی‌خوریم.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

در نهایت سومین عضو خانواده SUHDTVهای سامسونگ یک تلویزیون تخت و بدون خمیدگی است که JS8980 نام دارد و در سایزهای 48، 55 و 65 اینچی ارائه می‌شود. پردازشگر این مدل 4 هسته‌ای بدون امکان ارتقا است و در بخش پورت‌های اتصال نیز با حفظ 4 پورت HDMI از تعداد پورت‌های USB یکی کم شده و به 3 عدد رسیده است. سایر موارد دو مدل دیگر در مورد JS8980 نیز کاملا صدق می‌کند.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

 

ساندبارهای جدید سامسونگ

همزمان با ارائه SUHDTVهای جدید سامسونگ به بازار، نسل جدید سیستم‌های صوتی تکی این برند موسوم به ساندبار نیز در دسترس قرار گرفته است. این Sound barها که به صورت افقی در زیر تلویزیون روی میز یا متصل به دیوار قرار می‌گیرند از لحاظ ظاهری تفاوت خاصی را نسبت به گذشته نشان نداده و همچنان از ساختاری مکعب‌-مستطیلی برخوردارند. مدل‌های پیشرفته‌تر این مجموعه از اتصال بی‌سیم میان اسپیکر و ساب‌ووفر برخوردار بوده و بدین‌ترتیب نیاز به سیم‌کشی‌های معمول را از میان بر می‌دارند. در صورت استفاده از ساندبار برای برخی تلویزیون‌های سری H، نیاز به اتصال سیمی نیز وجود نداشته و اسپیکر به صورت خودکار تلویزیون را شناسایی می‌کند.

پیشرفته‌ترین عضو این خانواده ساندبار پیشرفته HW-H760 است که همزمان از هر دو فناوری آمپلی‌فایر آنالوگ (تیوب خلاء) و دیجیتال برای تقویت صدا بهره می‌برد این مدل اما در حال حاضر در بازار ایران به صورت رسمی حضور ندارد. حضور سنسور ژیروسکوپ در این مدل تغییر جهت ارسال صدا و صفحه‌نمایش را هنگام تعییر جهت محصول فراهم می‌آورد بدین‌ترتیب در کیفیت صدا با حرکت دادن و تغییر جهت محصول اختلالی ایجاد نمی‌شود.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

HW-H560 با صدای خروجی 320 وات RMS برترین مدل ارائه شده به بازارهای داخلی محسوب می‌شود؛ ورودی و خروجی HDMI، خروجی اپتیکال و AUX، ارتباط بلوتوث با سایر دستگاه‌ها، پورت USB و امکان کارکرد با تلفن همراه از دیگر مشخصات این مدل به حساب می‌آیند.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

یک پله پایین‌تر از این مدل HW-H460 با صدای خروجی 290 وات RMS قرار دارد که به جز توان خروجی تفاوت دیگری را با مدل 560 نشان نمی‌دهد. هر دوی این مدل‌ها به صورت بی سیم به ساب‌ووفر متصل می‌شوند. در HW-H460 از دو اسپیکر 80 واتی استفاده شده که تفاوتی با H560 ندارد اما توان ساب‌ووفر این بار از 160 وات به 130 وات کاهش پیدا کرده است.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

در نهایت آخرین و ساده‌ترین مدل این سه‌گانه به HW-H360 تعلق دارد که با دو اسپیکر 30 واتی و یک ساب‌وفر 60 واتی در مجموع توان خروجی 120 واتی را ارائه می‌کند. در این مدل از ورودی و خروجی HDMI‌ خبری نیست و از اتصال بی‌سیم به ساب‌ووفر نیز پشتیبانی نمی‌شود. گزینه‌های اتصال این مدل شامل USB، AUX و کابل Optical می‌شوند.

تلویزیون های جدید suhdtv سامسونگ

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

ارسال یک پاسخ