سامسونگ پردازنده Exynos با 3 کلاستر ارائه می‌کند؟

0
1545
سامسونگ پردازنده Exynos با 3 کلاستر ارائه می‌کند؟

با وجودی که مدیاتک، یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ساخت چیپ‌ست‌های موبایلی، مدتی‌ست ایده ساخت پروسسورهای دارای سه بخش (cluster) را حداقل برای این برهه زمانی کنار گذاشته است اما سامسونگ ظاهرا به این رده علاقه‌مند شده و اینطور که از خبرها و شایعات جدید در این زمینه بر می‌آید به زودی باید منتظر دیدن پردازنده Exynos با سه بخش پردازشی جداگانه باشیم. این خبر جدید به نقل یک لیکر به نام Ice Universe منتشر شده که در آن ادعا شده است که پردازنده Exynos بعدی سامسونگ که Exynos 9820 نام خواهد داشت به دو هسته کاستوم قدرتمند Mongoose M4 (توسعه داده شده توسط خود سامسونگ) و دو مجموعه نا مشخص از پردازنده‌های ARM خواهد بود و عملا به اولین پردازنده Exynos مجهز به سه کلاستر پردازشی خواهد شد. این سه کلاستر با معماری DynamiQ شرکت ARM پشتیبانی کرده و در هر موقعیت قابل تصوری می‌تواند به کار گرفته شود.

سامسونگ پردازنده Exynos با 3 کلاستر ارائه می‌کند؟

در این ترکیب به گفته منبع این خبر از دو هسته Mongoose M4 همراه با 2 هسته قوی A76 یا A75 شرکت ARM و 4 هسته رده پائین ARM A55 خواهد شد. کلاک پردازنده‌ها هنوز مشخص نیست اما با توجه به اینکه Exynos 9820، پروسسور سطح بالای سامسونگ به حساب می‌آید احتمالا باید منتظر حضور ARM A76 باشیم که در آن فرکانس پردازنده (حداقل در حالت تئوری) به 3.3 گیگاهرتز می‌رسد؛ این فرکانس البته به نقل از ARM و در حالت نظری ست و در دنیای واقعی احتمالا امکان دسترسی به همه این سرعت وجود ندارد.

در این میان البته شک و تردیدهائی نیز در مورد این خبر وجود دارد چرا که در صورت قدرتمندتر بودن هسته‌های Mongoose M4 سامسونگ نسبت به هسته‌های A76 شرکت ARM، احتمالا دلیلی برای سامسونگ جهت استفاده از هسته‌های ARM و ساخت پروسسور سه‌کلاستری (که پیچیده‌گی بیشتر و احتمالا مصرف انرژی بالاتری نیز خواهد داشت) باقی نمی‌ماند. برای حل شدن این معما احتمالا باید تا اوائل سال آینده و زمان رونمائی از پرچمداران سری Galaxy S10 سامسونگ به انتظار بنشینیم.

منبع

ارسال یک پاسخ