فوجی‌فیلم GFX 50R دوربین مدیوم فرمت با قیمت فوق‌العاده!

0
1803
فوجی‌فیلم GFX 50R دوربین مدیوم فرمت با قیمت فوق‌العاده!

شرکت فوجی‌‌فیلم در نمایشگاه فتوکینا 2016 از دوربین مدیوم فرمت بدون آینه متفاوتی به نام GFX 50S رونمائی کرد که دارای مانت جدید GF بوده و از یک سنسور 51 مگاپیکسلی بهره می‌برد. وزن این دوربین 800 گرم بود و قیمت در نظر گرفته شده برای آن با یک لنز 63 میلی‌متری به 10 هزار دلار می‌رسید! این قیمت با وجود اینکه حالا به 5,900 دلار رسیده ولی هنوز در مقایسه با یک DSLR کاملا پیشرفته نیز رقم کاملا گزافی به نظر می‌رسد که علت این موضوع را باید در نوع دوربین یعنی مدیوم فرمت بودن آن جست‌وجو کرد که از لحاظ اندازه حسگر یک پله بالاتر از DSLRها قرار داشته و قیمت بالا برای آنها امری عادی محسوب می‌شود. این شرکت حالا پس از گذشت دو سال از نسخه تازه‌ای از این دوربین با نام GFX 50R رونمائی کرده که به نوعی نسخه ارزان‌قیمت 50S به شمار می‌رود.

فوجی‌فیلم GFX 50R دوربین مدیوم فرمت با قیمت فوق‌العاده!

GFX 50R از قیمت کاملا پائین‌تری معادل 4,500 دلار برخوردار است که آن را به دوربین‌های پیشرفته DSLR نزدیک می‌کند. این کاهش قیمت البته بدون تبعات منفی نیز نبوده و به‌عنوان اولین نکته، طراحی دستگاه کاملا با تغییر روبرو شده و حالا بیشتر از آنکه به 50S شباهت داشته باشد به X-Pro2 شبیه است. اگر هنوز فکر می‌‌کنید که قیمت این دوربین بیش از اندازه است باید بدانید که 50R ارزان‌قیمت‌ترین دوربین در بین مدیوم‌فرمت‌ها بوده و نزدیک‌ترین مدل به آن یعنی Pentax 645Z نزدیک به 5,500 دلار قیمت دارد. در 50R از همان سنسور 51.4 مگاپیکسلی 32.9×43.8 میلی‌متری و پردازنده X-Processor Pro قبلی استفاده شده و کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری و همچنان کیفیت ساخت بدنه آلیاژ منیزیوم و مقاومت آن در برابر آب و هوا و گرد و خاک در آن بدون تغییر مانده است. اما تفاوت‌های این دو دوربین در کجاست؟ برای پی‌ بردن به این تفاوت‌ها کافی‌ست به لیست زیر نگاهی بیندازید:

فوجی‌فیلم GFX 50R دوربین مدیوم فرمت با قیمت فوق‌العاده!
50R در سمت چپ و 50S در سمت راست
  • از LCD وضعیت در بالای دوربین خبری نیست.
  • چشمی OLED مدل 50R از بزرگ‌نمائی کمتری برخوردار است (77x در مقابل 0.85x)
  • صفحه‌نمایش LCD تنها در دو جهت می‌چرخد (برخلاف سه جهت در 50S)
  • اتصال USB به نوع C‌تغییر پیدا کرده است.
  • از جک هدفون خبری نیست و حک میکروفون نیز به جای 3.5 میلی‌متری از نوع 2.5 میلی‌متری است.
  • اتصال بلوتوث به 50R افزوده شده است.
  • دوربین جدید، عریض‌تر، بلندتر و البته سبک‌تر است اما عمق کمتری دارد و در دست گرفتن آن به راحتی گذشته نیست.
  • دکمه‌های حرکتی حذف شده و از اهرم فوکوس برای انتخاب نقطه فوکوس استفاده می‌شود.

در GFX 50R ظاهرا امکان اضافه کردن باتری اضافه از طریق باتری گریپ نیست و با وجود لنز سنگین، تعادل آن به سختی حفظ می‌شود. باتری این مدل با هر بار شارژ تا 400 عکس را پشتیبانی می‌کند که با وجود آنکه چندان فوق‌العاده نیست اما برای یک دوربین مدیوم فرمت پرتابل که قیمت آن 1,500 دلار کم شده، نکته غیر قابل گذشتی به نظر می‌رسد. لنزهای در نظر گرفته شده برای GFX 50R که در آینده ارائه می‌شوند شامل یک لنز 100-300 میلی‌متری f/5.6، یک لنز 50 میلی‌متری f/3.5 و یک لنز 45-100 میلی‌متری f/4‌ می‌شود.

منبع

ارسال یک پاسخ