ماجرای لو رفتن پسورد اینستاگرام

0
1680
ماجرای لو رفتن پسورد اینستاگرام

در طی 24 ساعت گذشته اتفاق ناخوشایندی برای برخی از کاربران اینستاگرام رخ داده که نگرانی‌ها را در مورد میزان امنیت این شبکه اجتماعی ایجاد کرده است. این اتفاق که آن را وب‌سایت The Information به نقل از Engadget نقل کرده است به مهم‌ترین نکته کاربران این شبکه یعنی پسورد اینستاگرام تعلق دارد و با وجود آنکه به گفته سخنگوی اینستاگرام تنها عده معدودی را تحت تأثیر قرار داده و در حال حاضر نیز مرتفع شده اما ممکن است با توجه به سابقه نچندان درخشان فیس‌بوک (شرکت مادر اینستاگرام) در زمینه امنیت، بار دیگر در مقیاس بسیار بزرگ‌تری پدیدار شود.

در اتفاقی که این بار رخ داده یک باگ در سیستم این شبکه اجتماعی در زمانی که کاربران قصد دانلود همه اطلاعات خود را داشته‌اند منجر به نمایش پسورد اینستاگرام به صورت کاملا متنی و خام در آدرس فایل دانلود (URL صفحه) می‌شود. این آدرس پس از آن در سرورهای فیس‌بوک ذخیره می‌شود. یک متخصص امنیتی به The Information در این زمینه اینگونه توضیح داده است که این مشکل تنها زمانی رخ می‌دهد که خود اینستاگرام نیز پسورد کاربران را به صورت یک متن ساده (plain text) ذخیره کند، امری که البته یک سخنگوی این شبکه اجتماعی آن را تکذیب کرده و بر رمزگذاری پسورد اینستاگرام تأکید کرده است.

ماجرای لو رفتن پسورد اینستاگرام

با وجود حل شدن این مشکل، اینستاگرام از کاربرانی که در طی این چند روز از قابلیت دانلود اطلاعات استفاده کرده‌اند خواسته است تا برای رعایت جنبه احتیاط، رمز عبور خود را تغییر دهند. اینستاگرام تأکید کرده که پسورد نشان داده شده نیز مطلقا به کس دیگری به جز خود کاربر نشان داده نشده و از این روز نگرانی خاصی از این بابت برای افراد وجود ندارد. فیس‌بوک در طی چندین ماه گذشته با مشکلات امنیتی زیادی روبرو شده است و جدا از مسئله Cambridge Analytica چندی پیش نیز رسوائی دیگری با لو رفتن اطلاعات 50 میلیون حساب کاربری گریبانگیر این شرکت شد.

منبع

ارسال یک پاسخ