معرفی انویدیا GeForce RTX گرافیکی با حافظه GDDR6 و هوش مصنوعی

0
1938
معرفی انویدیا GeForce RTX گرافیکی با حافظه GDDR6 و هوش مصنوعی

شرکت انویدیا روز گذشته از جدیدترین کارت گرافیک رده consumer خود با نام انویدیا GeForce RTX رونمائی کرد؛ GeForce RTX براساس معماری جدید Turing این کمپانی ساخته شده که بر کاربردهای فناوری ray tracing در بازی و هوش مصنوعی متمرکز شده است.

Turing معماری 8 هسته‌ای جدید انویدیا است که جانشین معماری قبلی Pascal این برند شده و به جای هسته‌های CUDA قبلی حالا از هسته‌‌های RT در محصولات مبتنی بر این معماری با پشتیبانی از ray tracing و هسته‌های تنسور (Tensor Cores) در هوش مصنوعی استفاده می‌شود. انویدیا نخستین بار از این معماری در گرافیک‌های رده ورک‌استیشن Quadro RX 8000، 6000 و 5000 استفاده کرده و برای اولین بار آن را در گرافیک‌های معمول رده consumer یعنی GeForce به کار گرفته است. به گفته انویدیا، معماری Turing تا 6 بار سریع‌تر از پاسکال در زمینه ray tracing است.

معرفی انویدیا GeForce RTX گرافیکی با حافظه GDDR6 و هوش مصنوعی

فناوری ray tracing چیزی مشابه روش مشاهده اشیاء توسط چشم انسان است؛ در این حالت اشیاء به دلیل بازتابش نور به چشم دیده می‌شوند و این بازتابش گه‌گاه به صورت مستقیم و گاهی پس از برخورد با اجسام دیگر صورت می‌گیرد. داستان در ray tracing نیز به همین صورت است و نور اشیاء محتلف به سمت دوربین منعکس می‌شوند. به کمک این فناوری، اشیاء می‌توانند به صورت کاملا طبیعی و به همان صورتی که در واقعیت هستند به تصویر کشیده شوند و به این ترتیب نه‌تنها با تصاویر طبیعی‌تری نسبت به گذشته روبرو می‌شویم بلکه سایه‌‌ها و بازتاب‌های نور نیز طبیعی‌تر هستند.

Nvidia GeForce RTX Nvidia GeForce RTX

فناوری ray tracing به دلیل نیاز به محاسبه اشعه نور برای هر پیکسل تصویر، به توان محاسباتی بسیار بالائی احتیاج دارد و به همین علت است که از این فناوری عملا تنها در ساخت انیمیشن‌های سه‌بعدی مثل فیلم‌های انیمیشن استفاده می‌شود. در اینگونه فیلم‌‌ها، هر فریم انیمیشن‌ به آهستگی برداشت شده و ساخت یک فیلم ممکن است ماه‌٫ا به طول بینجامد و نگفته پیداست که تا قبل از این فناوری جدید انویدیا، امکان استفاده از این ویژگی در بازی‌های کامپیوتری نبوده است.

محصولات جدید سری GeForce RTX انویدیا شامل RTX 2070‌ در رده پائین، RTX 2080 در رده میانی و RTX 2080 Ti در رده بالا می‌شود در این سه محصول علاوه بر هسته‌های RT‌ و Tensor از فریم‌ورک گرافیکی عصبی NGX برای هوش مصنوعی، حافظه‌های GDDR6 با پهنای باند 600 گیگابایت بر ثانیه، NVIDIA NVLink با پهنای باند 100GB/s برای انجام SLi، پشتیبانی سخت‌افزاری از USB-C و VirtualLink و همچنین Variable Rate Shading، Multi-View Rendering و VRWorks Audio پشتیبانی می‌شود.

انویدیا در این نوبت از سری فاندرز ادیشن GeForce RTX گرافیک‌های GeForce RTX با فرکانس‌‌های اورکلاک شده، فن‌های 13 پره، محفظه خنک‌کننده موسوم به vapor chamber، کاور آلومینیومی، خروجی DisplayPort 1.4a با پشتیبانی از وضوح 8K HDR در نرخ به روزرسانی 60 هرتزی روی یک کانکتور رونمائی کرده است.

سه مدل جدید سری GeForce RTX یعنی 2070، 2080 و 2080Ti به ترتیب 499، 699 و 999 ارائه می‌شود و نسخه‌های فاندرز ادیشن نیز به ترتیب 599، 799 و 1,199 دلار قیمت دارند. گرافیک‌های جدید GeForce RTX از خود انویدیا و دیگر پارتنرهای این شرکت برای دو مدل 2080 و 2080Ti از 20 سپتامبر به بازار عرضه می‌شود و ارائه مدل ضعیف‌تر 2070 نیز در ماه اکتبر ارائه خواهد شد.

گرافیک‌های GeForce RTX از Deep Learning Super-Sampling یا DLSS که در بازی‌های hadow of the Tomb Raider، Final Fantasy XV، Ark: Survival Evolved، Hitman 2، PUBG و Serious Sam 4 استفاده می‌شود پشتیبانی خواهد کرد.

منبع

ارسال یک پاسخ