معرفی پردازنده‌های جدید ARM Cortex A75 و A55-گرافیک G72

0
3340
معرفی پردازنده‌های جدید ARM Cortex A75 و A55 گرافیک G72

شرکت ARM امروز از طرح جدید خود برای پردازنده‌های Cortex A75 و A55 همراه با گرافیک Mali-G72 رونمایی کرد. دو پردازنده Cortex A75 و Cortex A55 به ترتیب جایگزین هسته‌های A73 و A55 در سطح بالا و پایین بازار می‌شوند و گرافیک Mali-G72 نیز به نوعی نسل جدید گرافیک انقلابی Mali-G71‌ می‌شود که سال گذشته معرفی شد.

ARM A75 در مقایسه با A73 نسل قبلی خود تا 22 درصد کارایی بالاتری را در یک فرکانس مشترک ارائه کرده و در بنچ‌مارک‌ها نیز 48 درصد در آزمون OCtane و تا 34 درصد در آزمون Geekbench‌ امتیاز بهتری کسب می‌کند. این پردازنده نسبت به A73 با مصرف انرژی یکسان اجازه کارکرد در فرکانس بالاتری را دارد و هدف از طراحی آن بیش از آنکه به اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها مرتبط باشد به یک رده بالاتر یعنی کروم‌بوک‌ها و به خصوص دستگاه‌های ویندوزی که قرار است با پردازنده ARM ارائه شود تعلق دارد.

ARM A55 جایگزینی برای A53 قبلی این برند است که تا به امروز در 1.7 میلیارد گوشی در سرتاسر جهان حضور پیدا کرده است. A55 را شرکت سازنده، پر بازده‌ترین CPU رده میانی ARM عنوان کرده و در آن 2 برابر پرفورمنس حافظه استریم و 14 درصد بهبود بیشتر در تست Octane دیده می‌شود. در تست تک هسته‌ای این CPU نسبت به A53 نیز تا 20 درصد اختلاف دیده می‌شود.

معرفی پردازنده‌های جدید ARM Cortex A75 و A55 گرافیک G72

هر دو پردازنده جدید ARM از فناوری نوین این شرکت با نام DynamIQ بهره می‌برند که از پایه تا انتها برای عملکرد بهتر در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی طراحی شده است. DynamiQ را می‌توان ورژن جدید ساختار big.LITTLE شرکت ARM دانست که تا به امروز در بسیاری از گوشی‌های موبایل به کار گرفته شده و در آن از کلاسترهای مختلف برای قرار دادن CPUهای یکسان درون آنها که هریک بسته به نیاز سیستم فعال شده و همگی با هم فعال نیستند استفاده شده بود. در این سیستم‌ جدید به جای آنکه مانند big.LITTLE مجبور به استفاده از پردازنده‌های متفاوت در کلاسترهای مختلف باشیم می‌توانیم پردازنده‌های غیر مشابه را نیز در یک کلاستر قرار دهیم. به معنای دیگر تا به امروز امکان حضور پردازنده‌های A73 و A53 در یک دسته با هم قرار نداشت و هرکدام در دسته جداگانه‌ای قرار می‌گیرند اما اینک پردازنده‌های A75 و A55 می‌توانند در کنار هم در یک دسته قرار داشته باشند. در این طرح می‌توانیم حداکثر 32 کلاستر داشته باشیم و هر کلاستر نیز می‌تواند تا 8 پردازنده دلخواه داشته باشد بدین‌ترتیب می‌توان حداکثر 256 هسته برای هر CPU در هر اختیار داشت. کارایی بالاتر و نیاز به سوئیچ کمتر بین دسته‌ها، از مزایای اصلی سیستم جدید DynamIQ است.

معرفی پردازنده‌های جدید ARM Cortex A75 و A55 گرافیک G72

جدا از هسته‌های Cortex A75 و A55، شرکت ARM طرح جدید گرافیک Mali-G72 را نیز به نمایش گذاشته است. G72 با اینکه همچون G71 از همان معماری Bifrost بهره می‌گیرد اما در زمینه کارایی تا 40 درصد بهبود نسبت به قبل پیدا کرده است. کاهش 25 درصدی مصرف انرژی و 17 درصد بهره‌وری بیشتر در یادگیری ماشینی از دیر نکات مثبت جدید G72 محسوب می‌شود. پردازنده‌‌ها و گرافیک‌ جدید تا پایان سال جاری میلادی در اسمارت‌فون‌ها و دیگر دیوایس‌های همراه ظاهر می‌شوند.

منبع

ارسال یک پاسخ