نگرانی‌های پدر وب در مورد اینترنت و حال و روز آن

0
2014
نگرانی‌های پدر وب در مورد اینترنت و حال و روز آن

دیروز 28‌امین سالگرد روزی ست که Tim Berners-Lee، شخصی که از وی با عنوان پدر وب یاد می‌شود ایده خود را برای آنچه شبکه جهانی وب یا World Wide Web نامیده می‌شد ارائه کرد. پدر وب به همین مناسبـ در طی نامه‌ای به خطرناک‌ترین جنبه‌های اختراع خود که حتی خود وی را نیز می‌ترساند اشاره کرده است. پدر وب هنوز کنسرسیوم شبکه جهانی وب را اداره می‌کند و مجموعه تحت رهبری وی استانداردهای مختلفی را با تأثیرگذاری مشخص بر این شبکه تدوین می‌کند

نگرانی‌های پدر وب در مورد اینترنت و حال و روز آن

سه مشکل بزرگی که برنرزلی به عنوان بزرگ‌ترین مشکلات و نقاط نگرانی فعلی در شبکه وب از آنها یاد می‌کند به ترتیب شامل این موارد هستند:

1- از دست رفتن کنترل اطلاعات شخصی

این حوزه به خصوص در مورد نهادهای نظارتی در دسترسی به اطلاعات کاربران بدون اینکه از آنها اجازه بگیرند مایه نگرانی است.

2- روند آسان انتشار اخبار دروغین

این مشکل با تکیه پخش‌کنندگان اخبار دروغین بر روبات‌های خبرپراکن به مسئله‌ای کاملا جدی در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

3- نبود شفافیت در تبلیغات آنلاین سیاسی

در این حالت کمپین‌های مختلف به سادگی می‌توانند اطلاعاتی کاملا متفاوت وکاملا متناقض را به گروه‌های اجتماعی مختلف القا کنند.

برنرزلی راه‌حل‌هایی را نیز در این میان ارائه کرده که برخی از آنها شامل پروژه “Solid” حاصل همکاری وی با انستیتو تحقیقاتی کامپیوتری قطر و دانشگاه MIT برای محفوظ نگه‌داشتن اطلاعات شخصی کاربران از شرکت‌های با دسترسی غیر مجاز می‌شود. وی همچنین از تلاش کمپانی‌هایی نظیر فیس بوک و گوگل برای نبرد با انتشار اخبار دروغین در اینترنت استقبال کرده است.

منبع

ارسال یک پاسخ