همه آن چه می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

3
4675
همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

شب گذشته شرکت اپل در جریان جدیدترین دور کنفرانس سالیانه توسعه‌دهنده‌‌گان نرم‌افزاری این شرکت موسوم به WWDC 2018 از سیستم‌عامل موبایلی جدید iOS 12 پرده برداشت که امکانات جدیدی را در اختیار دارندگان دیوایس‌های همراه این شرکت از جمله آیفون‌ها و آی‌پد‌ها قرار می‌دهد. iOS 12 تا حدودی برخلاف رویه همیشگی اپل در سال‌های گذشته و سیستم‌عاملی مثل iOS 11 بیش از آنکه بر ویژگی‌های جدید و امکانات تازه استوار شده باشد بیشتر در زمینه بهبود کارائی و حذف باگ‌های سیستم‌عامل تمرکز کرده و در پی ارائه تجربه روان‌تری از کار با دیوایس‌های همراه اپل است؛ البته این به معنای نبود امکانات جدید در این نسخه نیست و مورادی مثل Screen Time، مِموجی،‌ تماس تصویری گروهی و تجمع نوتیفیکیشن‌ها از جمله موارد اصلی ارائه در این ورژن به حساب می‌آیند.

همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

کارائی،‌ کارائی، کارائی

اپل در نسخه جدید سیستم‌عامل iOS در پی افزایش هرچه بیشتر سرعت به ویژه در نسخه‌های قبلی آیفون و آی‌پدهای این شرکت است. کریگ فدریگی مسئول بخش نرم‌افزاری اپل در این زمینه به تست شدن این سیستم‌عامل روی آیفون 6 پلاس به عنوان یک گوشی قدیمی اشاره می‌کند که در آن اپلیکیشن‌ها، تا 40 درصد سریع‌تر از گذشته در آن لود می‌شود، کیبورد 50 درصد سریع‌تر از گذشته ظاهر شده و بازگشائی دوربین نیز با 70 درصد سرعت بیشتری انجام می‌شود. بدین‌ترتیب نگفته پیداست که به جای ارائه امکانات عجیب و غریب و جدید در نسخه جدید، اپل به دنبال افزایش کارائی یا همان پرفورمنس در iOS 12 خواهد بود. اپل همچنین به افزایش کارائی‌ها دیوایس‌ها در همگام قرارگیری آنها در زیر فشار نیز اشاره کرده است که در آن ضمن بهبود کارائی، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جوئی می‌شود.

Screen Time

درست همانند گوگل، اپل نیز در پی برقراری یک تناسب مطلوب مابین زندگی واقعی افراد و استفاده آنها از گوشی موبایل است به همین علت در نسخه 12 سیستم‌عامل iOS، ویژگی جدیدی به نام Screen Time در نظر گرفته شده که در آن با جزئیات کامل زمان‌های اختصاص یافته از سوی شما برای استفاده از هر اپلیکیشن‌ها ذکر می‌شود. این استفاده جدا از نوع اپلیکیشن‌، می‌تواند شامل نوع برنامه‌ها و مواردی مثل بازی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و چندین مورد دیگر نیز باشد. در این حالت امکان نمایش اینکه چه اپلیکیشنی بیشترین تعداد نوتیفیکیشن را برای شما ارسال می‌کند نیز وجود دارد. آمار Screen Time به صورت هفتگی به نمایش گذاشته می‌شوند.

همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

درست همانند جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید یعنی اندروید P می‌توان یک محدوده زمانی را برای اپلیکیشن‌های دلخواهد تعریف کرد که با نزدیک‌ شدن به این زمان، سیستم به صورت خودکار این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند و پس از تمام شدن زمان نمی‌توان از این اپلیکیشن‌ استفاده کرد، مگر اینکه دوباره زمان آن را افزود. اپل این ویژگی را در اختیار والدین برای ایجاد کنترل بیشتر روی کودکان نیز قرار داده است.

نوتیفیکیشن‌های گروهی

سیستم اعلان برنامه‌ها یا نوتیفیکیشن در iOS همواره کاملا شلوغ و درهم و برهم بوده و به همین علت نیاز به بهبود در این قسمت کاملا احساس می‌شد. در iOS 12 بالاخره طلسم چندین ساله در این زمینه شکسته شده و قابلیت تجمیع و گروه‌گروه شدن نوتیفیکیشن‌ها در این پلتفرم ارائه شده است. با روبرو شدن با نوتیفیکیشن‌های گروهی می‌توان به صورت دسته‌جمعی با آنها تعامل کرد یا آنها را مثلا به طور کامل حذف (dismiss) کرد.

همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

این نوتیفیکیشن‌های گروهی به صورت دسته‌ای نشان داده می‌شوند و بدین‌ترتیب در یک نگاه می‌توان تعداد اعلان‌های مشابه‌ای که انتظار شما را می‌کشند مشاهده کرد. اپل همچنین کنترل بیشتری در اختیار کاربران برای تعیین اینکه کدام برنامه حق ارسال نوتیفیکیشن و لرزاندن گوشی شما را دارد قرار داده است؛ نوتیفیکیشن‌های ساکت یا اصطلاحا Quiet شدن هعمچنان در نوتیفیکیشن سنتر حضور دارند اما دیگر در صفحه قفل ظاهر نشده و هیچ صدا، ویبره و مزاحمتی برای شما ایجاد نمی‌کنند.

زبان‌درازی با انیموجی جدید!

ایده انیموجی‌های معرفی شده با iPhone X را به یاد دارید؟ شخصیت‌های کارتونی که به لطف سیستم پیشرفته تشخیص چهره اپل، حرکات صورت شما را دنبال کرده و لحظات جالب و مفرجی را ایجاد می‌کنند. اپل این ایده را این بار کمی جلوتر برده و قابلیت تشخیص زبان را به آن افزوده است و بدین‌ترتیب با درآوردن زبان از درون دهان نیز انیموجی دوست‌داشتنی، حرکت شما را تقلید می‌کند!

Memoji : شبیه سازی شما با اموجی

اگر درآوردن زبان در انیومجی جدید شما را راضی نمی‌کند شاید ممجی برای‌تان جذاب‌تر باشد. این قابلیت جدید که می‌توان آن را یک آواتار کاملا شخصی از شما نامید از آنچه سامسونگ در گلکسی S9 ارائه کرده بود چندان دور نیست و در اینجا نیز امکان ساخت یک نماد کارتونی شخصی‌سازی از شما فراهم می‌شود که تقریبا همه چیز در آن از رنگ وست، نوع آرایش مو، نوع پوشش، عینک طبی و آفنابی و چندین و چند گزینه در آن با گزینه‌های متعدد قابل تغییر است. Memoji حداقل در نمایش اولیه از آنچه به صورت نصفه و نیمه در گلکسی S9 سامسونگ دیده بودیم کیفیت بالاتری را ارائه می‌کند و انتظار مشاهده آن در آینده نزدیک در گوشی‌های اندرویدی از برندهای مختلف می‌رود.

همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

فیس‌تایم گروهی :‌32 مکالمه ویدئوی همزمان

اپلیکیشن چت تصویری اپل موسوم به فیس‌تایم یکی از بزرگ ترین آپدیت‌های iOS 12 را دریافت کرده است؛ در آپدیت جدید این برنامه امکان انجام ویدئو چت با بیش از یک نفر و تا 32 نفر به صورت همزمان وجود دارد که این ویژگی تا به امروز در نمونه دیگری در این سطح دیده نشده است. نکته جالب اینکه، این چت گروهی علاوه بر دارندگان iOS، در macOS نیز پشتیبانی شده و بدین‌ترتیب می‌توان افراد مختلفی را به این گفت‌وگو دعوت کرد. افراد در حال صحبت در این برنامه به صورت خودکار بزرگ‌تر از سایرین دیده می‌شوند و می‌توان تصویر فرد دلخواه را نیز بزرگ‌تر از حالت عادی نشان داد. نکته جالب دیگر این اپلیکیشن، امکان استفاده از مموجی‌های ساخته شده از قبل به جای چهره افراد است که محیط سرگرم‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند.

همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

تجربه بهتر واقعیت افزوده

اپل در حال کار با کمپانی پیکسار برای یک فرمت فایل جدید ست که به صورت اختصاصی برای واقعیت افزوده طراحی شده است؛ این فرمت USDZ نام دارد و از هم‌اکنون برخی کمپانی‌ها مثل ادوبی، اتودسک و Sketchfab اعلام کرده‌اند که در آینده اپلیکیشن‌هائی را بر پایه این فرمت جدید تولید خواهند کرد. سیستم واقعیت افزوده جدید اپل از هم‌اکنون در یک اپلیکیشن‌ جدید به نام برنامه اندازه‌گیری یا Measure App به کار گرفته شده که در آن کافی‌ست سوژه مورد نظر برای اندازه‌گیری را درون کادر دوربین قرار داده و سپس با انتخاب و کشیدن یک خط، سوژه را اندازه گرفت.

اپلیکیشن Photos

برنامه عکس یا Photos در iOS 12 به صورت اتوماتیک پیشنهادهائی برای جست‌وجو ارائه می‌کند و Tab تازه‌ای به اسم For You نیز این بار به آن افزوده شده است که در آن فیلترها و افکت‌هائی که ممکن است دوست داشته باشید به برخی تصاویر شما اعمال شما پیشنهاد خواهد شد. پیشنهاد برای اشتراک‌گذاری تصاویر نیز از دیگ امکانات این برنامه است که در آن به دوستانی که عکس‌های به اشتراک‌گذاشته شما را دریافت می‌کنند نیز پیشنهاد می‌شود تصاویر خود را از همان رویداد Share کنند و بدین‌ترتیب آلبوم شما تکمیل می‌شود. اپلیکیشن‌ جدید Photos را به روشنی می‌توان تلاش اپل برای رسیدن به موفقیت‌های برنامه Google Photos تلقی کرد.

همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

ارائه Siri برای اپلیکیشن‌های بیشتر

به گفته اپل، Siri محبوب‌ترین دستیار دیجیتال هوشمند در جهان بوده و برای هرچه بیشتر محقق کردن این شعار امکان تلفیق هرچه بیشتر این دستیار با برنامه‌های مختلف را در اختیار توسعه‌دهنده‌گان iOS 12 قرار داده است. از این پس اپلیکیشن‌های جانبی (توسعه یافته توسط افراد دیگری به جز اپل) نیز قادر به ایجاد میانبرهائی به سیری خواهند بود که که دستورات سریع و مورد درخواست کاربران را به این دستیار دیجیتالی منتقل می‌کنند. اپل در جریان رویداد شب گذشته، مثالی را در این زمینه با عنوان «هی سیری، من کلیدهایم را گم کرده‌ام» را به نمایش گذاشت که این در حقیقت یک میانبر به اپلیکیشن تِرَک کردن دیوایس‌ها و پیدا کردن آنها است و این دستور باعث می‌شود دیوایس شما شروع به لرزش و یا صدا کردن کند.

اپلیکیشن میانبرها

آنچه اپل شب گذشته با عنوان Shortcuts app معرفی کرد شاید رویای تمام‌عیاری برای کاربران حرفه‌ای آیفون باشد؛ طبق این ویژگی جدید، کاربران می‌توانند دسته‌ای از کارهای مختلف را تحت یک دستور تکی مرتب کنند و سپس با یک دستور از پیش تعریف شده و کاستوم به Siri، همه آنها را یک‌جا اجرا کرد. این ویژگی مشابه آن چیزی ست که در حال حاضر گوگل و آمازون با دستیارهای صوتی خود انجام می‌دهند اما ارائه یک اپلیکیشن میانبر برای اجرای دستورهای این دستورهای پیاپی گزینه جدیدی به نظر می‌رسد که جذابیت بالائی را برای iOS 12 به همراه خواهد آورد.

همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

تجهیز CarPlay به گوگل مپس و Waze

یکی دیگر از نکات جالب در کنفرانس شب گذشته اعلام حضور اپلیکیشن‌های جدید در پلتفرم CarPlay اپل بود که دو اپلیکیشن بسیار محبوب مسیریابی یعنی Google Maps و Waze در آن میان کاملا می‌درخشید.

همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

تغییرات کوچک Apple News در iOS 12

برنامه اخبار یا Apple News نیز از تغییرات iOS 12 بر کنار نبوده و در آن علاوه بر ارائه یک تب جدید به نام Browse حالا امکان نمایش لایو وضعیت بازار سهام، بالای خبرها نیز وجود دارد.

همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

ارائه Voice Memos برای iPad و افزوده شدن سینک روی iCloud

اپل اعلام کرده است که اپلیکیشن برای اولین بار با تغییرات ظاهری برای iPad در نسخه جدید iOS ارائه می‌شود و فایل‌های صوتی ضبط شده شما حالا با ویژگی سینک روی iCloud، در دیگر پلتفرم‌ها نیز در دسترس خواهد بود.

همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

تغییر اسم iBooks به Apple Books

شرکت اپل ضمن اعلام این خبر که اپلیکیشن ebook این شرکت حالا به جای iBooks به Apple Books تغییر نام پیدا کرده، شکل ظاهری جدید این برنامه که روی بهتر پیدا کردن عناوین مد نظر کاربران تمرکز دارد را نیز به نمایش گذاشت. در این برنامه تب جدیدی به نام Book Store اضافه شده که در آن پیدا کردن کتاب‌های جدید و گشت و گذار در میان بهترین‌های هر رده و پیشنهادهای ویژه، آسان‌تر از گذشته شده است.

همه آن چیزی که می‌خواهید در مورد iOS 12 بدانید

منبع

3 دیدگاه

ارسال یک پاسخ