Mali G52 و G31 : گرافیک‌های میانی و ارزان‌قیمت ARM

0
608
Mali G52 و G31 : گرافیک‌های میانی و ارزان‌قیمت ARM

شرکت انگلیسی ARM که در سال 2016 گذشته به تملک اپراتور ژاپنی Softbank‌ درآمد سازنده و ارائه‌کننده طرح‌های پردازنده و گرافیک موبایلی بوده و با اینکه خود هیچگاه محصول سخت‌افزاری در این زمینه تولید نمی‌کند اما تقریبا تمامی پردازنده‌ها و گرافیک‌های موبایلی از روی طرح‌های این شرکت و طبق اجازه‌ها و لایسنس‌های این برند ساخته می‌شود. این شرکت امروز از دو گرافیک موبایلی جدید به نام‌های Mali G52 و Mali G31 رونمائی کرد که به صورت ویژه برای اسمارت‌دیوایس‌های رده میانی توسعه پیدا کرده‌اند.

Mali G52 و G31 : گرافیک‌های میانی و ارزان‌قیمت ARM

Mali G52 را باید ادامه‌ای بر GPU معرفی در سال گذشته یعنی Mali G51 تلقی کرد که با وجود آنکه در هیچ دیوایسی به کار گرفته نشد و همه سازندگان به سمت گرافیک‌های قوی‌تر G71/G72 تمایل پیدا کردند اما این بار تغییرات و نکات تازه‌ای در این گرافیک دیده می‌شود که به احتمال قوی در سال جاری شاهد حضور این دو GPU در گوشی‌های مختلف رده میانی خواهیم بود. گرافیک دیگری به اسم Mali G31 نیز در این نوبت توسط این شرکت معرفی شده که همانطور که می‌توان حدس زد به رده پائین و Entry-level تعلق دارد.

Mali G52 و G31 : گرافیک‌های میانی و ارزان‌قیمت ARM

Mali G52 با همان لیتوگرافی نسبت به G51 با 30 درصد افزایش در آنچه “Performance density” نامیده می‌شود روبرو شده و طراحان چیپ‌ست در هنگام ساخت این گرافیک با دو انتخاب روبرو هستند : نرخ بروزرسانی فریم بالاتر برای یک قیمت مشخص یا یک چیپ ارزان‌تر با همان کارکرد گذشته G51. در زمینه مصرف انرژی نیز این گرافیک جدید با 15 درصد بهبود روبرو شده است. از آنچه که هیچ پردازنده‌ای در سال 2018 نمی‌تواند بدون کلمه AI یا هوش مصنوعی ارائه شود در این GPU جدید نیز بار دیگر این موضوع مطرح شده و ARM به 3.6 برابر پرفورمنس بهتر در موارد مرتبط با یادگیری ماشینی سنبت به گذشته اشاره کرده که این امر با پشتیبانی این قطعه از پردازش 8 بیتی صورت گرفته است. Mali G52 در وظیفه اصلی خود یعنی پردازش گرافیکی می‌تواند 2 پیکسل و 2 تکسِل را در هر کلاک پردازش کند و تعداد هسته‌های آن بسته به نیاز سازنده می‌تواند از 1 تا 4 عدد تغییر کند. هسته‌های جدید در G52 مابین 50 تا 100 درصد FLOPS بیشتری به ازای هر هسته دریافت کنند که این امر به دلیل واحد‌های سایه‌زن اضافی در این هسته‌ها حاصل شده است.

Mali G52 و G31 : گرافیک‌های میانی و ارزان‌قیمت ARM

Mali G31 به عنوان گرافیک ضعیف‌تر این مجموعه قرار است به عنوان جایگزینی برای گرافیک قدیمی Mali-400 به کار گرفته شود که این روزها البته تنها در برخی دیوایس‌های اندرویدی غیر موبایلی (همچون اندروید باکس‌ها) مورد استفاده قرار می‌گیرد. G31 از ساختاری مشابه‌ای G51 برخوردار است اما تعداد هسته‌های آن حداکثر 2 عدد است. این گرافیک در مقایسه با Mali G51 MP2‌با ارائه دادن پرفورمنس مشابه تا 20 درصد کوچک‌تر است. هردوی این گرافیک‌ها از OpenGL ES 3.2 و Vulkan پشتیبانی می‌کنند. شرکت ARM‌ در کنار این دو GPU از پردازنده ویدئویی Mali-V52 و پردازنده تصویر Mali-D51‌ نیز رونمائی کرد.

منبع 1

منبع 2

ارسال یک پاسخ