بازگشت دوباره هواوی به آغوش پردازنده‌های ARM

0
1846
بازگشت دوباره هواوی به آغوش پردازنده‌های ARM

اواسط بهار امسال بود که تحریم هواوی و قرارگیری این شرکت در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا، به خبر اول دنیای فناوری تبدیل شد و پیوستن کمپانی‌هایی بزرگی مثل گوگل، اینتل و شاید از همه مهم‌تر، پشتیبانی ARM از تحریم هواوی اوضاع به‌شدت بغرنجی را برای این شرکت چینی ایجاد کرد که امکان استفاده از پردازنده‌های ARM را برای هواوی غیر ممکن می‌ساخت. چند ماه بعد با آتش‌بس آمریکا و چین ابرهای بدگمانی از آسمان بخت و اقبال هواوی تا حدودی کنار رفت و شرایط برای توافق‌های بعدی فراهم شد. در ادامه این تحولات، شرکت انگلیسی ARM (که سهام آن حالا در اختیار کمپانی ژاپنی Soft Bank است)، امروز اعلام کرده که امکان همکاری مجدد با هواوی را فراهم آورده و طرح پردازنده‌های ARM حالا مجددا در چیپ‌ست‌های هواوی قابل استفاده است.

شرکت ARM در تفسیر جدیدی ترجیح داده تا فناوری‌های خود را بریتانیایی بامد و بدین‌ترتیب نگرانی‌های این شرکت از قرارگیری در لیست تحریم‌های آمریکا حداقل از دید خود این برند مرتفع می‌شود. شرکت هواوی همچون دیگر برندهای بزرگ سازنده اسمارت‌فون به ندرت از تولیدات دیگر شرکت‌های سازنده چیپ‌ست‌های موبایلی از جمله کوالکام (که آن نیز در ابتدا حرف از تحریم هواوی به میان آورد و حالا ظاهرا از توافق جدید سخن می‌‌گوید) به‌خصوص در گوشی‌های پرچمدار خود استفاده می‌کند و در این زمینه به شرکت زیر مجموعه خود یعنی HiSilicon وابسته است.

بازگشت دوباره هواوی به آغوش پردازنده‌های ARM

تولیدات HiSilicon با اینکه از کمپانی‌های آمریکایی مستقل است اما مثل دیگر شرکت‌ها، مثل اپل و سامسونگ به ناچار از طرح پردازنده‌های ARM بهره می‌گیرد و تحریم ARM برای هواوی ضربه مهلکی به آینده این شرکت وارد می‌آورد. حالا شرکت ARM با این استدلال که معماری پردازنده‌های v8 و نسل بعدی آن منشأیی خارج از آمریکا دارند این مشکل هواوی را برطرف ساخته‌اند.

بدین‌ترتیب با برقراری مجدد رابطه تجاری ARM و هواوی، می‌توان از پایان مشکلات سخت‌افزاری این شرکت چینی در برخورد با تحریم‌های آمریکا سخن گفت اما این پایان ماجرا نیست و هنوز با باقی ماندن تحریم‌های گوگل، شرایط در بخش نرم‌افزاری ادامه داشته و برای نمونه، آخرین پرچمداران هواوی یعنی Mate 30 و Mate 30 Pro بدون پکیج نرم‌افزاری گوگل (از جمله پلی‌استور، جی‌میل، کروم، مپس و…) عرضه شده‌اند.

منبع

ارسال یک پاسخ