قطع همکاری ARM با هواوی، زنگ خطری به بلندی نابودی

0
1590
قطع همکاری ARM با هواوی، زنگ خطری به بلندی نابودی

شاید این‌گونه به نظر برسد که پس از خداحافظی گوگل با هواوی و پیوستن کوالکام و اینتل به آن شرایط برای هواوی دیگر بدتر این نخواهد بود اما ظاهرا این ماجرا سر درازتری داشته و حالا با اعلام خبر قطع همکاری ARM با این شرکت وارد مرحله بسیار جدی‌تری شده است. وزارت بازرگانی آمریکا چند روز پیش فرصتی 90 روزه را به صورت محدود در اختیار هواوی برای سر و سامان دادن به اوضاع خود با شرکت‌های آمریکایی در جهت پشتیبانی از محصولات فعلی این برند قرار داد اما این فرصت تنها شامل دیوایس‌های قبلی هواوی شده و دستگاه‌های جدید را شامل نمی‌شود. خبر قطع همکاری ARM با هواوی را نخستین بار BBC به نقل از منابع داخلی ARM اعلام کرد که در طی آن هرگونه همکاری با هواوی و زیر مجموعه‌‌های آن ممنوع اعلام شده است.

ARM البته در ابتدا این مسئله را تکذیب یا تأیید ننمود اما پس از چند ساعت در یک بیانیه ایمیلی از پایبندی این شرکت به قوانین و مقررات آمریکایی سخن گفت که البته نمی‌توان آن را به صراحت تأییدی برای ادعای BBC دانست. اگر برای‌تان این سوال پیش آمده که شرکت انگلیسی ARM که مالکیت آن چندی پیش در اختیار شرکت ژاپنی سافت‌بنک قرار گرفته بود به چه علت ملزم به رعایت قوانین آمریکاست باید بدانید که برخی از طراحی‌های پایه‌ای این شرکت دارای ماهیت آمریکایی بوده و احتمالا این شرکت از بیم جرائم و مشکلات احتمالی در آینده به پیشگیری روی آورده است.

پردازنده‌های رده میانی و پرچمدار هواوی از جمله Kirin 710 و Kiron 980 با اینکه توسط شرکت HiSilicon از زیر مجموعه‌‌های خود هواوی تولید می‌شود اما در ذات حاوی هسته‌های پردازشی و گرافیکی شرکت ARM بوده و قطع همکاری ARM با هواوی، دست‌کمی از یک فاجعه بی‌سابقه برای این شرکت که شاید به انهدام کامل آن منجر شود ندارد.

هواوی نیز به مسئله واکنش نشان داده و آن را ناشی از فشاری دانست که شرکای این برند برای قطع همکاری با هواوی متحمل می‌شوند.

منبع

ارسال یک پاسخ