معرفی نسل دوم رم LPDDR4X سامسونگ: سریع، حجیم، باریک

0
2940
معرفی نسل دوم رم LPDDR4X سامسونگ: سریع، حجیم، باریک

ساخت حافظه‌های رم موبایلی یکی از پر سودترین بیزینس‌های قابل اشاره در این دوره در بین شرکت‌های فعال در حوزه IT به حساب می‌آید که سالیانه سود سرشاری را نصیب شرکت‌های فعال در این رده همچون سامسونگ، SK Hynix، مایکرون و دیگر شرکت‌های اصلی بازار می‌‌نماید. سامسونگ که از مدت‌ها پیش با اختلاف نسبت به دیگر رقبا در جایگاه اول این کلاس تکیه زده است به تازگی جنب و جوش تازه‌ای را در این رده تجربه می‌کند و همین چند روز پیش اولین حافظه 8 گیگابیتی LPDDR5 را رونمائی نمود که با وجود آنکه آینده به طور کامل به این رده جدید یعنی LPDDR5 تعلق دارد اما از نگاه سامسونگ هنوز زمان به پایان رسیدن دوره رم LPDDR4X فرا نرسیده است چرا که این شرکت امروز از نسل دوم چیپ‌های حافظه LPDDR4X با ظرفیت 16 گیگابیت رونمائی کرده است. رم LPDDR4X جدید سامسونگ از سرعت بالائی برابر با 4,266Mbps برخوردار که با وجودی که هنوز تا سرعت 6,400Mbps حافظه‌های LPDDR5 فاصله زیادی دارد اما برای این کلاس، رقم کاملا قابل‌قبولی‌ست.

معرفی نسل دوم رم LPDDR4X سامسونگ: سریع، حجیم، باریک

چیپ‌های رم LPDDR4X جدید سامسونگ در واحدهای 16 گیگابیتی (2 گیگابایتی) ارائه می‌شود که در مقایسه با چیپ‌های 1 گیگابایتی حاضر در رم‌های جدید LPDDR5، تنها 4 عدد از آنها برای ساخت یک رم 8 گیگابایتی برای یک گوشی پرچمدار کفایت می‌کند و این در حالی‌ست که رم‌های LPDDR5 فعلی باید به تعداد 8 عدد برای ساخت چنین حجم حافظه‌ای در کنار هم قرار بگیرند.

حجم حافظه البته تنها مزیت اینگونه جدید رم‌های موبایلی سامسونگ نیست و در این نسل نسبت به نسل اول مصرف انرژی نیز تا 10 درصد کاهش یافته و از این گذشته سایز فیزیکی اینگونه‌های DRAMها نیز حالا 20 درصد کمتر از گذشته است و بدین‌ترتیب فضای کمتری برای قرار گرفتن آنها در گوشی موبایل نیاز است. این کاهش حجم به دلیل طراحی این رم‌ها با لیتوگرافی کلاس 10 نانومتری (مابین 10 تا 20 نانومتری) است. سامسونگ برای این رده،‌ حافظه‌های DRAM با ظرفیت 4،‌ 6 و 8 گیگابایتی ارائه می‌کند و احتمالا اولین سری این حافظه‌ها نیز در اسمارت‌فون‌های تولیدی نیمه اول 2019 ظاهر خواهند شد.

منبع

ارسال یک پاسخ