چین تهدید کرد: یک لیست تحریم جدید برای شرکت‌های آمریکایی!

0
1398
چین تهدید کرد: یک لیست تحریم جدید برای شرکت‌های آمریکایی!

پس از آنکه دستور اجرای ترامپ،‌ رییس‌جمهور ایالات متحده، منجر به قرارگیری هواوی در یک لیست تحریم به نام Entity List و متعاقب آن مشکلات بزرگی همچون قطع همکاری گوگل با هواوی و همکاری نکردن ARM با هواوی گردید، حالا ظاهرا کشور چین نیز در حال ساخت لیست تحریم جدیدی‌ست که شرکت‌های آمریکایی در آن قرار می‌گیرند. به گفته یک وب‌سایت خبری چینی با نام Global Times، کشور چین در پی آماده کردن این لیست به‌عنوان پاسخی برای تصمیم دونالد ترامپ است که در صورت اجرایی شدن، مشکلات بزرگی را برای کمپانی‌های آمریکایی ایجاد می‌کند.

در همین رابطه Gao Feng، سخنگویی از وزارت تجارت چین اینگونه می‌گوید: «شرکت‌ها، ارگان‌ها و اشخاص حقیقی خارجی که از قوانین بازار تبعیت نکرده، از روح یک قرارداد منحرف شده یا محاصره‌ای را تحمیل کرده یا ارائه تدارکات به شرکت‌های چینی را برای دلائل غیر تجاری متوقف کرده‌اند و به صورت جدی به حقوق مشروع و منافع شرکت‌های چینی آسیب رسانده‌اند، در یک لیست “موجودیت‌های غیر قابل اطمینان” قرار می‌گیرند».

در حالی‌که این سخنگو به صورت مشخص به آمریکا و هیچ‌یک از کمپانی‌های آمریکایی اشاره نکرد اما می‌توان اطمینان داشت که در صدر این لیست تحریم نام شرکت‌های آمریکایی بزرگ قرار می‌گیرد. چین البته هنوز به نوع محدودیت‌هایی که شرکت‌های حاضر در این لیست متحمل می‌شوند اشاره نکرده است اما با توجه به تبادلات مالی گسترده شرکت‌های آمریکایی با چین به خصوص در زمینه تأمین نیروی کار، این امر می‌تواند صدمات ‌جبران‌ناپدیذی را به کمپانی‌های آمریکایی تحمیل کند.

این خبر جدید در تضاد با خبری‌ست که پیش از این در رابطه با موضع بنیان‌گذار هواوی در رابطه با تصمیم کمپانی‌های امریکایی اعلام شده بود؛ وی نه‌تنها از اعمال تحریم‌های مشابه حمایت نکرد بلکه از یکی از این شرکت‌هایی آمریکایی یعنی اپل به عنوان معلم خود یا کرد و از موضع مخالف خود برای اعمال هر نوع تحریم علیه اپل سخن گفت.

منبع

ارسال یک پاسخ