اسنپدراگون 8cx چیپ‌ست 7 نانومتری کوالکام برای ویندوز 10!

0
3254
اسنپدراگون 8cx چیپ‌ست 7 نانومتری کوالکام برای ویندوز 10!

شرکت کوالکام چند روز پیش از جدیدترین پروسسور پرچمدار موبایلی خود با نام Snapdrgon 855 با لیتوگرافی 7 نانومتری و ساختار سه کلاستری رونمائی کرد که در بسیاری از جنبه‌ها، دیگر رقبای این کلاس از جمله Kirin 980 هواوی، Exynos 9820 سامسونگ و A12 اپل را به چالش می‌کشد. محصولات معرفی شده کوالکام در نشست هاوائی این شرکت موسوم به tech summit اما به این مورد خاتمه نیافته و این برند روز گذشته از چیپ‌ست جدیدی به نام اسنپدراگون 8cx رونمائی کرد که این بار برای گوشی‌های موبایل طراحی نشده و هدف بزرگ‌تری در پشت آن مخفی شده است؛ اسنپدراگون 8cx چیپ‌ست 7 نانومتری جدید کوالکام به صورت اختصاصی برای کامپیوترهای شخصی و به صورت دقیق‌تر PCهای مبتنی بر ویندوز 10 طراحی شده و قدرت آن حتی فراتر از SD855 است.

اسنپدراگون 8cx چیپ‌ست 7 نانومتری کوالکام برای ویندوز 10!

ایده کامپیوترهای دارای پردازنده ARM از نزدیک به یک سال پیش شکل گرفت و در مدت کوتاهی اولین لپ‌تاپ‌های ویندوزی با پردازنده ARM معرفی شدند و ماه گذشته نیز مایکروسافت با ارائه Visual Studio 15.9 نه‌تنها امکان ساخت اپلیکیشن ARM را به سادگی در اختیار توسعه‌دهنده‌گان قرار داد بلکه امکان ثبت این برنامه‌ها در استور مایکروسافت را نیز فراهم آورد. بدین‌ترتیب با فراهم آمدن زیرساخت نرم‌افزاری، حالا نوبت به یک پردازنده قدرتمند برای ایجاد بستر سخت‌افزاری‌ست که می‌توان آن را در سیمای اسنپدراگون 8cx مشاهده کرد.

Snapdragon 8cx را با اینکه می‌توان ادامه‌ای بر Snapdragon 850 دانست اما این چیپ‌ست برخلاف Snapdragon 850 که تنها یک نسخه بهینه‌سازی شده از Snapdragon 845 بود، پروسسور کاملا مستقلی‌ست که به صورت ویژه و از صفر تا صد برای PCهای ویندوزی طراحی شده است. لیتوگرافی ساخت این پروسسور، 7 نانومتری است و البته تا سه‌ماهه سوم سال 2019 خبری از آن در دیوایس‌های واقعی نخواهد بود.

به گفته شرکت سازنده، قدرت اسنپدراگون 8cx دو برابر بیشتر از Snapdragon 850 است که در صورت تحقق، دستاورد بزرگی به حساب می‌آید چرا که این شرکت قدرت 8cx در هنگام اجرای برنامه‌های اختصاصی ویندوز روی ARM را رقیبی برای سری U پردازنده‌هایIntel Core i5  می‌داند. نسل قبلی یعنی SD850 در تست‌های چند هسته‌ای به خوبی از پس Intel Core i5-6300U بر می‌آمد و در تست تک هسته‌ای نیز تنها اندکی از حریف خود عقب می‌‌ماند بنابراین کاملا طبیعی خواهد بود که 8cx‌ در صورت قدرت دو برابری به سادگی با نسل هشتم پردازنده‌های Core i5 اینتل قابل قیاس باشد.

پردازش گرافیکی در این چیپ‌ست با Adreno 680 انجام می‌شود که امکان هندل کردن دو مانیتور 4K HDR را خواهد داشت. این گرافیک همچنین سخت‌افزار لازم برای نمایش محتوای 4K HDR با 120 فریم در ثانیه را داست که برای یک لپ‌تاپ پیشرفته‌ نیز اعداد کاملا راضی‌کننده‌ای به حساب می‌‌آیند. هسته‌های پردازشی در اسنپدراگون 8cx از سوی کوالکام با نام Kryo 495 شناخته می‌شوند و مودم X24 با پشتیبانی از LTE Cat.20 نیز در آن حضور دارد. این مودم روی کاغذ تا 2Gbps در دانلود و تا 316Mbps در آپلود را پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون 8cx چیپ‌ست 7 نانومتری کوالکام برای ویندوز 10!

در بخش گزینه‌های ارتباطی PC، این چیپ‌ست از نسل سوم PCI-E و نسل دوم USB 3.1 پشتیبانی می‌کند و در زمینه حافظه نیز از SSDهای NVMe پشتیبانی می‌شود. از دیگر نکات قابل اشاره در این بخش باید از پروسسور سیگنال دیجیتالی Hexagon 685 با امکان فعال‌سازی دستیارهای صوتی آلکسا و کورتاتا و نسل چهارم هوش مصنوعی کوالکام یاد کرد. بلوتوث نسخه 5 و شارژ سریع Quick Charge 4+ نیز در این چیپ‌ست حضور دارند.

اسنپدراگون 8cx بدون شک قدرتمندترین پروسسور ساخته شده توسط کوالکام تا به امروز است و به احتمال فراوان در سال آینده قلب تپنده بسیاری از دیوایس‌های هیجان‌انگیز 2 در 1 را تشکیل می‌دهد. از جمله مزیت‌های بزرگ کامپیوترهای مجهز به این نوع از پردازنده‌ها جدا از نیاز نداشتن به فن خنک‌کننده، دوام بالای باتری آنها است که کوالکام به صورت ویژه در این مورد به دوام چندین روزه اشاره می‌کند. از این نیز جالب‌تر، اینکه، اسنپدراگون 8cx اولین اسنپدراگونی خواهد بود که گواهی ویندوز 10 Enterprise را دریافت می‌کند که برای تسخیر بازار ویندوزهای سازمانی امری بسیار مهم و حیاتی خواهد.

اسنپدراگون 8cx چیپ‌ست 7 نانومتری کوالکام برای ویندوز 10!

در پایان اگر کنجکاو شده‌اید که پسوند cx در مقابل نام این مدل به چه معناست ظاهرا، کوالکام این پسوند را از ابتدای دو کلمه Compute (محاسبه) و Extreme (نهایت) برداشت کرده است.

منبع

ارسال یک پاسخ