معرفی رسمی پروسسور Snapdragon 855 – هفت نانومتری پر توان

0
2624
معرفی رسمی پروسسور Snapdragon 855 - هفت نانومتری پر توان

ز چند ماه پیش به این سو خبرهائی در مورد یک پروسسور موبایلی جدید در مجموعه کوالکام با نام Snapdragon 8150 منتشر می‌شد که امتیاز بالائی در بنچ‌مارک AnTuTu به خود اختصاص می‌داد. اسنپدراگون 8150 که خبر سه کلاستری بودن آن چند روز پیش منتشر شد ظاهرا همان پرچمدار اصلی کوالکام برای سال آینده بوده و نام اصلی آن طبق روال مورد انتظار Snapdragon 855 است. این پروسسور که امروز به صورت کلی و بدون جزئیات در کنفرانس تکنولوژی کوالکام معرفی شد قرار است با رقبای بزرگی مثل Apple A12 و Kirin 980 هواوی رقابت کند و از این رو اولین و مهم‌ترین شرط در آن یعنی لیتوگرافی ساخت 7 نانومتری در این پروسسور به واقعیت پیوسته است. 7 نانومتری بودن Snapdragon 855 طبیعتا در پله نخست در زمینه مصرف انرژی تأثیرگذار بودن و در مقایسه با دو نسل 10 نانومتری قبلی یعنی Snapdragon 835 و Snapdragon 845، حداقل روی کاغذ ضمن بهبود در عملکرد، در مصرف باتری بسیار بهتر ظاهر می‌شود.

معرفی رسمی پروسسور Snapdragon 855 - هفت نانومتری پر توان
کوالکام همچنین به بهبود هوش مصنوعی در این پلتفرم موبایلی اشاره کرده که در مقایسه با نسل قبلی تا سه برابر بهتر شده است. حضور یک تراشه اختصاصی موسوم به پروسسور بینائی (vision processor) یکی دیگر از نکات جدید Snapdragon 855 است که امکان نگاشت عمق (depth mapping) تا 60 فریم در ثانیه را فراهم آورده و در زمینه واقعیت افزوده عملکرد بسیار بهتری را ایجاد می‌کند. پروسسور سیگنال تصویری یا ISP این چیپ‌ست مثل قبل از برداشت 4K تا 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند اما این کار را با تنها 25 درصد از توان مورد نیاز برای انجام این کار در پروسسورهای پیشین این کلاس انجام می‌دهد.
کوالکام جدا از این پروسسور از سنسور اثر انگشت التراسونیک درون صفحه‌نمایش این برند موسوم به Qualcomm 3D Sonic Sensor نیز رونمائی کرد که ظاهرا نسخه کامل شده‌ای از سنسور اثر انگشت التراسونیک این برند است که تابستان سال گذشته معرفی شده بود. این سنسور می‌تواند نقشه‌ای سه‌بعدی از انگشت شما حتی در هنگام خیس بودن آن ارائه کند و برخلاف سنسورهای اثر انگشت نوری درون صفحه‌نمایش (مثل نمونه معرفی شده در وان‌پلاس 6T) از سرعت بسیار بالاتری برخوردار است.

معرفی رسمی پروسسور Snapdragon 855 - هفت نانومتری پر توان
کوالکام در زمینه 5G نیز در این نوبت خبرهای جالبی برای ارائه داشت؛ این شرکت با اینکه امکان قرار دادن مودم نسل پنجمی X50 را درون پردازنده Snapdragon 855 دارد اما این کار را به صورت پیش‌فرض انجام نداده و طبق درخواست مشتریان از این مودم در کنار پروسسور جدید خود استفاده می‌کند. از سوی دیگر مودم پیش‌فرض همراه با Snapdragon 855 یعنی X24 در معیارهای نسل چهارمی بسیار سریع‌ عمل می‌کند و سرعت دانلود 2Gbps آن سریع‌تر از همه راه‌حل‌های فعلی 4G LTE به حساب می‌آید.

منبع

ارسال یک پاسخ