بررسی اسپیکر هوشمند سونی BSP60 :‌ رقص میکی‌موس در دنیای ربات‌ها

2
5481
اسپیکر بلوتوث اسمارت سونی BSP60

موسیقی یکی از حوزه‌های تخصصی شرکت سونی از گذشته تا به امروز بوده و از زمان تولد نسل اول پخش‌کننده‌های فوق محبوب Walkman تا زمانه موسیقی مدرن و استریوهای غول آسا، همواره نام سونی در رده قابل اطمینان‌ترین برندهای موسیقی جای گرفته است. از جمله دلائل برتری این برند ژاپنی بر دیگر بزرگان این رده و حفظ نسبی این برتری تا به امروز باید به کیفیت محصولات این برند و از دست نرفتن آن در طی سالیان متمادی اشاره کرد. حفظ جنبه نوآورانه تولیدات مولتی‌مدیایی سونی از جمله موارد مهم دیگری ست که دوست‌داران وفاداری برای این برند به همراه داشته است. در این نوبت به بررسی اسپیکر بسیار جذاب و خاص سونی BSP60 می‌پردازیم.

سونی در کنار کالاهای معمول و همیشگی خود در رده صوتی و تصویری به صورت موازی در حال طراحی و ساخت دیوایس‌های خاص و نوآورانه‌ای ست که معمولا نمونه آن را در تولیدات دیگر شرکت‌ها نمی‌توان یافت؛‌ برخی از این پروژه‌ها البته به صورت محدود به بازار ارائه می‌گردند و سایرین نیز ممکن است تنها یک بازار مشخص همچون کشور ژاپن را هدف قرار داده باشند. یکی از این محصولات نوآورانه و جدید در لیست کالای سونی، اسپیکر بلوتوث این شرکت است که از آن با نام Smart Bluetooth Speaker و با نام مدل BSP60 یاد می‌شود. این اسپیکر با طراحی جذاب فوق‌العاده و با ظاهری که آن را دیوایسی متعلق به آینده نشان می‌دهد در کلاس کاملا متفاوتی نسبت به دیگر اسپیکرهای استریو که این روزها توسط برندهای مختلف به بازار ارائه شده است قرار می‌گیرد.


سونی برخلاف بسیاری از دیگر برندها، حضور در کلاس اسپیکرهای پرتابل استریو برای گوشی‌های موبایل را از مدت‌ها پیش آغاز کرده بود و از نزدیک به 3 سال پیش و تقریبا همزمان با ارائه نسل اول XPERIA Z نخستین بار اسپیکر کوچک را به بازار ارائه کرد. سونی BSP60 چند روزی را برای بررسی در کنار ما بود با ما در نگاهی به این اسپیکر جذاب همراه شوید.

طراحی ظاهری

بدون شک نخستین مسئله قابل توجه و جذاب‌ترین نکته در مورد اسپیکر BSP60 سونی، طراحی ظاهری آن است. این اسپیکر به جز بخش تخت پایین دستگاه به صورت کاملا کروی طراحی شده و دو دایره چرخان در کناره‌های آن بر جذابیت این اسپیکر بسیار افزوده‌اند. این طراحی براق کروی نگاه هر بیننده‌ای را در برخورد اول به خود جذب می‌کند و حالتی همچون یک توپ بیلیارد نسبتا بزرگ را به این اسپیکر می‌بخشد. این طراحی اما همانطور که در ادامه خواهیم دید با روشن شدن دستگاه بسیار جذاب‌تر خواهد شد.

اسپیکر بلوتوث اسمارت سونی BSP60

در بخش پایینی اسپیکر سونی BSP60 که نقش پایه و نگه‌دارنده دستگاه را ایفا می‌‌کند در نگاه اول تنها یک اسلایدر دو جهتی دیده می‌شود که برای روشن و خاموش کردن دستگاه و عملیات Pairing مورد استفاده قرار می‌گیرد اما همه چیز نیز در این قسمت به این اسلایدر ختم نمی‌شود و دو جفت توپ و چرخ که در برخورد اول تنها برای تعادل دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند در عمل وظیفه بسیار جذابی را بر عهده دارند. درج عبارت Made in Japan در بخش پایینی این اسپیکر به روشنی خبر از خاص بودن این دستگاه می‌دهد.

اسپیکر بلوتوث اسمارت سونی BSP60

قسمت جلویی سونی BSP60 دارای مونیتور تک‌رنگی پنهان در بدنه‌ است که تا قبل از روشن شدن اسپیکر نمی‌توان جایگاه آن را پیش‌بینی کرد. پس از روشن شدن این مونیتور چهار خط مورب نیز در چهار گوشه تصویر در دسترس قرار می‌گیرند که این چهار خط در حقیقت نمایانگر چهار نقطه حساس به تماس و اصطلاحا تاچ‌اسکرین اسپیکر هستند. این دکمه‌های لمسی در بالا سمت راست برای فعال کردن میکروفون و دستورالعمل‌های صوتی، در سمت چپ همین قسمت برای خاموش و روشن کردن اسپیکر و تغییر وظیفه دکمه‌های پایینی به کار گرفته می‌شود. دکمه‌های پایینی نیز بنابه به انتخاب دکمه بالایی برای تغییر صدا یا حرکت بین ترک‌های موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسپیکر بلوتوث اسمارت سونی BSP60

پس از روشن کردن دستگاه و انجام عملیات Pairing از طریق بلوتوث (و البته با امکان انتخاب دلخواه NFC) نوبت به روشن کردن دستگاه می‌رسد.

روشن کردن دستگاه: آغاز جذابیت

با انتخاب اولین آهنگ و لمس کردن دکمه Play در صورتی که پیش از این تصویری از این اسپیکر در ذهن نداشته‌ باشید مطمئنا هیجان‌زده خواهید شد چرا که دستگاه دو بخش مدور دایره شکل خود در بخش بالایی را به یک باره به بالا داده و دو اسپیکر جذاب در این قسمت که با رنگ‌های مختلف در حین پخش موسیقی روشن می‌شوند را به نمایش می‌‌گذارد.

اسپیکر بلوتوث اسمارت سونی BSP60

 

حتی این نیز پایان هیجان سونی BSP60‌ در پخش موسیقی نیست و گوی و چرخ‌های پایین دستگاه وظیفه بسیار جذابی را بر عهده می‌گیرند و به ناگاه اسپیکر متناسب با موسیقی به رقص در می‌آید! حرکت‌های رو به جلو و عقب، تغییر نور پخش‌کننده‌ها و بالا و پایین بردن‌های جذاب اسپیکرها، فضای خاص و ماوراء زمانی را به نمایش می‌‌گذارد که حالتی روباتیک و بسیار فریبنده دارد.

دستورهای صوتی

سونی BSP60 تنها یک اسپیکر خوش ساخت با حالتی روباتیک و یک ساعت رومیزی زیبا نیست. این گوی براق که به خوبی در کف دست جای می‌گیرد می‌‌تواند جای یک دستیار دیجیتالی روی میز کاربران را بگیرد. با کمک بخش دستورات صوتی این اسپیکر که با گفتن عبارت OK Speaker فعال می‌شود می‌توان آلارم و تایمر را تنظیم کرد،‌ از وضعیت آب و هوا و برنامه کاری روزانه با خبر شد و یا با کمک میکروفون تعبیه شده روی آن به تماس‌های وارده پاسخ گفت یا تماس جدیدی را برقرار ساخت. BSP60‌ علاوه بر زبان انگلیسی در دستورات صوتی، از فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و البته زبان مادری شرکت سازنده خود یعنی ژاپنی پشتیبانی می‌کند.

اسپیکر بلوتوث اسمارت سونی BSP60

مشخصات فنی

فارغ از تمامی جذابیت‌هایی که طراحان این هدست به آن بخشیده‌اند نگاهی به مشخصات فنی دستگاه نیز خالی از لطف نخواهد بود. قدرت خروجی و صدای این مجموعه توسط دو اسپیکر کوچک 2 واتی تامین می‌شود که با اینکه بلندترین صدای ممکن در بین اسپیکرهای همراه نیست اما به سادگی قادر به پر کردن فضای یک اتاق نسبتا بزرگ است. پروفایل‌های بلوتوث مورد پشتیبانی توسط این اسپیکر شامل A2DP، AVRCP و HFP‌ می‌شود. دیگر قابلیت اتصال نیز همانطور که گفته شد NFC است که عملیات Pair شدن گوشی را به چند ثانیه کوتاه تقلیل می‌دهد برای این کار روشن کردن بلوتوث و NFC‌ لمس کردن آنتن NFC گوشی و محل آنتن NFC اسپیکر کافی خواهد بود. برای انجام تمامی فعالیت‌های اسپیکر سونی BSP60 نیاز به گوشی با اندروید 4.4 یا بالاتر وجود دارد و با اینکه با تمامی گوشی‌های دارای این ورژن اندروید قابل کار کردن است اما سونی گوشی Z3+ را در این زمینه توصیه می‌کند. عملیات شارژینگ در این اسپیکر با پورت Micro USB در بخش پشتی صورت می‌گیرد و با اینکه در اطلاعات دستگاه به زمانی که با یک بار شارژ می‌توان از این اسپیکر به صورت دائم اشاره نشده است اما در عمل با روزانه نزدیک به 1 ساعت استفاده به سادگی می‌توان به 5 تا 6 روز دوام باتری دست یافت.

اسپیکر بلوتوث اسمارت سونی BSP60

کلام آخر

سونی BSP60 با طراحی پیشرو و فراتر از زمان قطعه‌ای بسیار جذاب، خاص و مدرن است که جست‌وجو برای یافتن نمونه دیگری از آن در برندهای دیگر به نتیجه چندانی ختم نمی‌شود اما پس از دیدن رده قیمتی دستگاه (حوالی 320 دلار) سوال بزرگی در مورد ارزش کالا در نزد کاربران معمول موبایل مطرح می‌شود.

اسپیکر بلوتوث اسمارت سونی BSP60

سونی BSP60 با امکانات جذاب و طراحی خاص مطمئنا برای خریداران خاص و در رده لاکچری ارائه شده و با وجود قیمت بسیار بالا لذتی فراتر از انتظار و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای خریداران به همراه می‌آورد. از جمله اندک نکات منفی این دیوایس به جز رده قیمتی بسیار بالای آن باید به صدای نچندان بلند این مدل اشاره کرد که البته این موضوع نیز با ارائه دو اسپیکر با کیفیت استریو در قالب یک دیوایس تکی به خوبی قابل فراموش کردن است.

توجه: این مقاله به صورت اختصاصی برای ‏Writeage.com‏ نوشته شده درج تمام یا قسمتی از ‏این ‏مطلب، ‏تنها با ذکر نام سایت و آدرس دقیق این صفحه مجاز است.

2 دیدگاه

    • هنوز به صورت عمده در بازارهای داخلی کل کشور وجود ندارد اما به احتمال فراوان می‌توانید آن را در برخی فروشگاه‌های آنلاین به زودی بیابید.

ارسال یک پاسخ