تفاوت مک بوک پرو 13 اینچی ارزان‌تر فقط در تاچ بار نیست

0
2750
تفاوت مک بوک پرو 13 اینچی با نسخه دارای تاچ بار

جذابیت اصلی مک بوک پروهای جدید اپل بدون شک در صفحه تاچ بار بالای صفحه کلید است که امکان استفاده از آن در برنامه‌های مختلف و کاستومایز کردن آن توسط دولوپرها است. این تاچ بار در هر دو ورژن 13 و 15 اینچی مک بوک پروهای 2016 وجود دارد اما برای کاربران با بودجه‌های محدودتر نسخه دیگری از مک بوک پرو 13 اینچی در نظر گرفته شده است که فاقد تاچ بار و TouchID بوده و ظاهرا دیگر نکات مثبت مدل‌های گرانقیمت‌تر در آن حضور دارد. این البته ظاهر ماجراست و مک بوک پرو 13 اینچی تفاوت‌های کوچک و بزرگ دیگری با دو نسخه دیگر دارد.

به عنوان مهم‌ترین تفاوت مک بوک پرو 13 اینچی با دو مدل دارای تاچ بار باید به بخش پردازشی آن اشاره کرد. در حالی‌که نسخه دارای تاچ بار از پروسسور دو هسته‌ای با فرکانس 2.9 گیگاهرتزی Core i5 برخوردار است، حداقل فرکانس در نسخه استاندارد فاقد تاچ‌بار به 2.0 گیگاهرتز Core i5 محدود می‌شود. این تفاوت در فرکانس توربو چندان مشهود نبوده و به ترتیب به 3.3 و 3.1 گیگاهرتز می‌رسد. دیگر تفاوت بزرگ در بخش رم رخ می‌دهد که در آن با وجودی که هر دو نسخه دارای تاچ‌بار و استاندارد از 8 گیگابایت رم بهره می‌برند اما فرکانس حافظه در نسخه تاچ‌بار 2133 مگاهرتز از نوع LPDDR3 بوده در حالی که ورژن استاندارد دارای رم 1866MHz است.

بخش تعیین‌کننده دیگر گرافیک دستگاه است که در نسخه تاچ‌بار از نوع  Intel Iris Graphics 550 و در نسخه استاندارد از نوع Intel Iris Graphics 540 در نظر گرفته شده است. این تفاوت در بخش پورت‌های مک بوک پرو 13 اینچی نسخه استاندارد و دارای تاچ‌بار نیز ادامه یافته و در حالی که در نسخه دارای تاچ بار از 4 پورت Thunderbolt استفاده شده در نسخه استاندارد تعداد این پورت‌ها به 2 پورت کاهش یافته و با در نظر گرفتن این نکته که از این پورت برای شارژ نیز استفاده می‌شود در نسخه استاندارد در حالت شارژ تنها یک پورت خالی برای مصارف دیگر باقی می‌ماند.

نسخه تاچ بار از سه میکروفون و نسخه استاندارد از 2 میکروفون بهره می‌برد. در بخش باتری تغییر جالبی رخ داده و نسخه تاچ بار با باتری 49.2 وات ساعتی از باتری 54.5 نسخه استاندارد انرژی کمتری را ارائه می‌کند. در حالی که هر دوی این مدل‌ها می‌توانند رم را تا 16 گیگ و حافظه را تا 1 ترابایت ارتقا بدهند اما در زمینه پردازش بار دیگر شرایط بهتری برای نسخه دارای تاچ بار فراهم آمده و در حالی که این مدل می‌تواند در زمینه پردازش از پروسسور Core i7 با فرکانس 3.3 گیگاهرتزی بهره ببرد این فرکانس برای نسخه معمولی و استاندارد تنها 2.4 گیگاهرتز در پروسسور Core i7 است.

مک بوک پرو 13 اینچی نسخه استاندارد البته با قیمت 1500 دلاری از نسخه دارای تاچ بار 1800 دلاری، 300 دلار ارزان‌تر است اما این اختلاف قیمت نسبتا ناچیز در یک نگاه عمیق‌تر کاملا ارزش ارتقا را خواهد داشت.

منبع

ارسال یک پاسخ