خداحافظی با خوراکی‌ها: اندروید Q رسما Android 10 شد

0
1883
خداحافظی با خوراکی‌ها: اندروید Q رسما Android 10 شد

شرکت گوگل از نخستین ورژن سیستم‌عامل اندروید رویه‌ای الفبایی را در هر نوبت برای نام‌گذاری نسخه‌های مختلف این پلتفرم به کار می‌گرفت که هر سال یک حرف به جلو رفته و هر بار نام یک خوراکی (با برخی استثناها مثل Android Honeycomb یا لانه‌زنبوری) را برای نامیدن آن به کار می‌گرفت. در طی چند سال اخیر، این شرکت در جریان نشست Google I/O نام اول حرف الفبای متناظر با سیستم‌عامل را به عنوان نام آن اعلام می‌کرد و سپس تقریبا نزدیک به رونمایی از گوشی‌های جدید پیکسل در اواخر تابستان نام اصلی را افشا می‌نمود. بر همین روال اندروید M بعدها به اندروید مارشملو، اندروید N به اندروید نوقا، اندروید O به اوریو و اندروید P‌ به اندروید Pie تغییر نام دادند. امسال طبق روال نسخه جدید اندروید با  نام اندروید Q معرفی شد و در حالی‌که گمانه‌زنی‌ها در مورد نام خوراکی متناظر با آن ادامه داشت شب گذشته، گوگل آپ پاکی را روی دستان همه ریخت و این سیستم‌عامل را به سادگی Android 10 نامید!

 

این تغییر رویه گوگل و استفاده از عنوان Android 10 ظاهرا به دلیل توزیع بهتر این سیستم‌عامل در کشورهای مختلف صورت گرفته؛ جایی‌‌که ممکن است خوراکی مورد استفاده برای نام‌گذاری برای کاربران آن منطقه جغرافیایی چندان آشنا و مفهوم نباشد. گوگل، جدا از نام‌گذاری Android 10 تغییراتی را نیز در لوگو و نشان اندروید ایجاد کرده که در آن رنگ روبات اندروید از سبز متمایل به زرد در روزهای نخستین به سبز لیمویی و حالا به سبز متمایل به آبی تغییر پیدا کرده است.

خداحافظی با خوراکی‌ها: اندروید Q رسما Android 10 شد

به گفته گوگل تغییر رنگ لوگوی اندروید بیش از آنکه به مسائل زیبایی‌شناسی مرتبط باشد با سیاست این کمپانی در زمینه ارتقاء دسترسی‌پذیری در یک راستا است؛ به گفته گوگل، شایع‌ترین نوع کور رنگی به رنگ‌های سبز-قرمز تعلق دارد و از این رو برای قابل مشاهده کردن رنگ لوگوی اندروید برای کاربران مبتلا به کور رنگی، رنگ سبز جدیدی در نظر گرفته شده است. گوگل همچنین در کنار این رنگ سبز جدید (با کد 3ddc84)، از چند رنگ دیگر شامل آبی (با کد 4285f4)، آبی تیره (Navy با کد رنگ 073042)، نارنجی (با کد رنگ f86734)، لیمویی (با کد رنگ eff7cf) و نوعی آبی آسمانی بدون کد رنگ مشخص نیز رونمایی کرده که در اندروید به کار گرفته می‌شوند.

خداحافظی با خوراکی‌ها: اندروید Q رسما Android 10 شد

منبع

ارسال یک پاسخ