دوربین سلفی زیر صفحه‌نمایش Oppo رسما معرفی شد

0
1563
دوربین سلفی زیر صفحه‌نمایش Oppo رسما معرفی شد

نزدیک به یک ماه پیش هر دو شرکت اوپو و شیائومی به فاصله کوتاهی از یکدیگر، از معرفی فناوری جدیدی برای جای دادن دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش گوشی موبایل خبر دادند که با کمک آن دیگر نه نیازی به ناچ و نه حربه‌های مثل بدنه اسلایدی و دوربین‌های چرخان (مثل Oppo Find X و یا Samaung Galaxy A80) نخواهد بود. شرکت اوپو امروز در جریان نمایشگاه MWC شانگهای از دوربین سلفی زیر صفحه‌نمایش خود به صورت رسمی پرده برداشت.

برای عملکرد صحیح دوربین سلفی زیر صفحه‌نمایش باید هر دو بخش دوربین و صفحه‌نمایش کاملا تغییر کرده و اصطلاحا کاستومایز شوند. بدین‌منظور در اولین بخش یعنی شیشه‌ای که درست در مقابل لنز دوربین قرار می‌گیرد که ماده خاصی با شفافیت بالا استفاده شده که ساختار پیکسل‌های صفحه‌نمایش در آن برای اطمینان از گذردهی مناسب نور، طراحی مجدد شده است در زمینه دوربین نیز با شرایط ویژه‌ای روبرو هستیم جایی‌که نیاز به دیافراگم لنز بزرگ‌، یک سنسور بزرگ و پیکسل‌های بزرگ‌تری وجود دارد تا با مقابله با بازتاب‌های نور، بیشترین نور ممکن توسط حسگر جذب شود.

دوربین سلفی زیر صفحه‌نمایش Oppo رسما معرفی شد

در دوربین‌های عادی برای گرفتن عکس، باید نور از طریق لنز در اختیار سنسور قرار گیرد اما در شرایطی که مقابل سنسور و لنز دوربین یک جسم سخت مثل شیشه صفحه‌نمایش قرار داشته باشد طبیعتا با اختلال نور روبرو می‌شویم و نتیجه، چیزی به جز یک عکس مبهم و اصطلاحا blurry نخواهد بود. Oppo‌ برای حل این مشکل از سه الگوریتم بهره گرفته که در آن عملکرد دوربین بدون تحت تأثیر قرار دادن کارکرد صفحه‌نمایش، ارتقاء پیدا می‌کند.

اولین الگوریتم به مبحث White balance با توازن رنگ سفید تعلق دارد که در آن شرکت سازنده با تنظیم و کالیبره کردن رنگ سفید، تصویر نهایی را از مزاحمت منابع نوری دیگر حفظ می‌کند. دومین الگوریتم به HDR تعلق دارد که های‌لایت‌های با نورگیری شدید را کاهش داده و روشنایی سوژه‌های درون سایه را افزایش می‌دهد. در نهایت الگوریتم حذف آلودگی طوبت،‌ در جهت بر طرف ساختن مشکل قرارگیری جسم سخت روی لنز دوربین تعبیه شده و برای افزایش شارپ‌نس تصویر به کار گرفته می‌شود.

شرکت اوپو از یک گوشی آینده‌نگرانه، بدون ناچ با بدنه یک‌پارچه مجهز به دوربین سلفی زیر صفحه‌نمایش رونمایی کند اما هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات آن ارائه نکرده و ارائه آن را نیز به “آینده نزدیک” موکول کرده است. برخی از صاحب‌نظران در مورد موفقیت ایده دوربین سلفی زیر صفحه‌نمایش ابراز تردید کرده‌اند و از کیفیت پایین‌تر دوربین‌های سلفی در این حالت سخن گفته‌اند حال باید دید دو شرکت اوپو شیائومی که از برندهای پیشرو در این زمینه به حساب می‌آیند چگونه با چالش‌های این فناوری جدید روبرو خواهند شد.

منبع

ارسال یک پاسخ