آتش‌بس آمریکا و چین – حل مشکل هواوی کوتاه مدت یا دائمی؟

0
1766
آتش‌بس آمریکا و چین – حل مشکل هواوی کوتاه مدت یا دائمی؟

دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا و همتای چینی وی، Xi Kinping در نشست G20 در کشور ژاپن نوعی آتش‌بس تجاری را مابین خود اعلام کردند. در جنگ تجاری مابین این دو کشور همانطور که به راحتی می‌توان حدس زد، شرکت هواوی نوعی گروگان به حساب می‌آمد و پس از قرارگیری این شرکت در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا و تحریم هواوی توسط گوگل، دیگر شرکت‌ها نیز به این ماجرا پیوستند که جدی‌ترین آن‌ها بی‌شک تحریم هواوی توسط ARM بود؛ در این شرایط با وجود آنکه فرصتی سه‌ماه در اختیار هواوی برای ادامه فعالیت با شرکت‌های آمریکایی در اختیار این برند قرار گرفت و شرکت‌هایی مثل کوالکام و اینتل در حال لابی برای رفع تحریم هواوی بودند، این شرکت به راه حل‌های جای‌گزین خود برای پشت سر گذاشتن این روزها سخت از جمله امکان استفاده از سیستم‌عامل Sailfish OS به عنوان پلتفرم نرم‌افزاری بعدی خود روی آورد.

آتش‌بس آمریکا و چین – حل مشکل هواوی کوتاه مدت یا دائمی؟

به‌‌گفته رییس جمهور آمریکا چین خریدار بزرگ و عظیم محصولات کشاورزی آمریکاست و در عوض شرکت‌های آمریکایی می‌توانند تجهیزات خود را به هواوی بفروشند. ترامپ از محصولاتی سخن می‌گوید که به گفته وی «مشکل امنیت ملی بزرگی» در آن‌ها وجود ندارد. این اشاره ترامپ دقیقا خواسته شرکت‌های آمریکایی‌ست که در طی نزدیک به 6 هفته‌ای که از اعلام مشکل هواوی می‌گذرد در تلاش برای آزاد کردن تجارت با این شرکت چینی روی کالاهایی‌ست که ریسک امنیتی در آن‌ها وجود ندارد. در صورت پابرجا ماندن این توافق، شرکت‌هایی آمریکایی در تجارت با هواوی آزاد خواهند بود، امری که با توجه به حجم 11 میلیارد دلاری هواوی با شرکت‌های آمریکایی در سال گذشته، این شرکت‌ها را بیش از پیش برای راه‌اندازی مجدد کانال تجارت با هواوی، مشتاق نشان می‌دهد.

در همین راستا چند روز پیش مجوز گوگل پلی برای Honor 20 Pro شرکت هواوی صادر شد و بدین‌ترتیب ظاهرا مشکل هواوی برند شماره دو دنیای موبایل با توافق جدید آمریکا با چین حداقل به صورت مقطعی برطرف شده به نظر می‌رسد.

منبع

ارسال یک پاسخ