انویدیا با 40 میلیارد دلار، مجموعه Arm را به‌ دارایی‌های خود افزود

0
1635
انویدیا با 40 میلیارد دلار، مجموعه Arm را به‌ دارایی‌های خود افزود

پس از گذشت ماه‌ها از انتشار خبرهای تایید نشده در زمینه تغییر مالکیت مجموعه Arm از شرکت ژاپنی Softbank به شرکت آمریکایی Nvidia، بالاخره Jensen Huang مدیرعامل و بنیان‌گذار انویدیا در نامه‌ای خطاب به کارکنان خود از نهایی شدن قرارداد خرید مجموعه Arm سخن گفت. این قرارداد به مبلغ 40 میلیارد دلار تنظیم شده که آن را به هنگفت‌ترین معامله تاریخ در بخش نیمه‌رساناها بدل می‌سازد.

انویدیا با 40 میلیارد دلار، مجموعه Arm را به‌ دارایی‌های خود افزود
Jensen Huang مدیرعامل و بنیان‌گذار انویدیا

مجموعه Arm ارائه‌کننده طرح‌ها و راه‌کارهای ساخت پردازنده‌ها و گرافیک‌های پیشرفته موبایلی‌ست که از طریق ارائه لایسنس به شرکت‌های سازنده پردازنده از نمونه‌های فاقد کارخانه (اصطلاخا fabless) مثل کوالکام، اپل، هواوی و مدیاتک گرفته تا شرکت‌های دارای امکانات سخت‌افزاری ساخت پردازنده مثل سامسونگ، به جایگاه بی‌نظیری در این صنعت دست پیدا کرده که به گفته هوانگ، مدیرعامل انویدیا با هیچ شرکت دیگری قابل قیاس نیست.

طبق این قرار داد جدید دفتر مرکزی Arm در کمبریج بر سر حای خود باقی خواهد ماند و مدل کسب و کار فروش مجوز و لایسنس نیز مثل گذشته به کار خود ادامه می‌دهد. از 40 میلیارد دلار اشاره شده در این قرارداد، 21.5 میلیارد دلار آن شامل سهام انویدیا بوده و 12 میلیارد دلار نیز به‌صورت نقدی پرداخت خواهد شد.ارائه 1.5 میلیارد دلار دیگر به افراد شاغل در Arm‌ به‌صورت سهام نیز بخش دیگری از این قرارداد خواهد بود.

برای نهایی شدن قرارداد خرید مجموعه Arm از سوی انویدیا به زمانی نزدیک به 18 ماه نیاز خواهد بود که بخش بزرگی از این زمان به بررسی مفاد این قرارداد از سوی رگولاتوری‌های آمریکا، چین، بریتانیا و اتحادیه اروپا خواهد گذشت و بدین‌ترتیب می‌توان انتظار نهایی شدن آن را در اوائل سال 2022 داشت. انویدیا از سال‌های دیگر فعالیت چندانی در زمینه پردازنده‌های موبایلی نداشته و در این قرارداد نیز بیش از همه روی توسعه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء تأکید داشته است اما با افزوده شدن Arm به زیر مجموعه‌های این شرکت، شاید در آینده نزدیک بار دیگر شاهد نقش‌آفرینی Nvidia در دنیای پردازش موبایلی نیز باشیم.

منبع

ارسال یک پاسخ