صفحه‌ نمایش آیفون 10 کوچک‌تر از آن چیزی ست که فکر می‌‌کنید!

0
3477
صفحه‌ نمایش آیفون 10 کوچک‌تر از آن چیزی ست که فکر می‌‌کنید!

صفحه‌ نمایش آیفون 10 در حقیقت 5.8 اینچی است اما به واقع اینگونه نیست! در سایت رسمی اپل در مقابل مشخصات این گوشی به سایز 5.8 اینچی اشاره شده اما اگر فکر می‌کنید که این سایز همان اندازه‌ای است که در واقعیت از یک پنل بزرگ 5.8 اینچی انتظار دارید، کاملا در حال اشتباه کردن هستند. نکته ظریف و عامل ایجاد تفاوت در سایز واقعی صفحه‌ نمایش آیفون X به بریدگی‌های لبه‌های کناری بالای این صفحه‌نمایش و دو طرف بخش تیره مرکزی تعلق دارد. این بریدگی‌ها، قسمت‌های واقعی قابل استفاده در این صفحه‌نمایش را کاملا کاهش می‌دهند.

نسبت تصویر در صفحه‌ نمایش آیفون 10 برابر 19.5:9 است که این حتی از نسبت تصویر 18.5:9 گلکسی S8 و S8 پلاس هم بیشتر است و به همین علت نیز با وجود آنکه صفحه‌نمایش S8 و آیفون 10 هر دو 5.8 اینچی اعلام شده اما گوشی آیفون با اینکه کوتاه‌تر است اما عرض بیشتری نسبت به S8 دارد. استفاده اپل از این نسبت بسیار واید در حالی رخ می‌دهد که مدل‌های دیگری مثل LG G6 و V30 همراه با شیائومی Mi Mix 2 از نسبت تصویر معمول‌تر 18:9 بهره می‌برند.

در صورتی که لبه‌های بدون استفاده بالای صفحه‌ نمایش آیفون X را (که فقط نوتیفیکیشن‌ها را نشان می‌دهند) در نظر نگیریم نسبت تصویر مثل سری S8 به 18.5:9 تقلیل پیدا می‌کند و حال اگر در این صفحه‌نمایش یک عکس یا ویدئوی عادی (مثل همه ویدئوهای یوتیوب و تقریبا همه فیلم‌های سینمایی) را با نسبت تصویر 16:9 ببینیم، کل فضای این صفحه‌نمایش 5.8 اینچی به 4.96 اینچ کاهش پیدا می‌کند. با یک عملیات ساده ریاضی در این حالت مشخص می‌شود که فضای قابل استفاده 4.96 اینچی آیفون X تنها نزدیک به 10 درصد از آیفون 8 با صفحه‌نمایش 4.7 اینچی هنگام دیدن ویدئو بزرگ‌تر است اما ابا این حال در موقعیت‌های دیگر مثل استفاده از اپلیکیشن‌ها، مشاهده سایت‌ها و ارسال پیام فضای عمودی این پنل به کار می‌آید و مخصوصا با حضور صفحه‌کلید مجازی که بخش بزرگی از صفحه‌نمایش را می‌پوشاند می‌توان از امتیاز عریض بودن صفحه نمایش آیفون 10 بهره‌مند شد.

صفحه‌ نمایش آیفون 10 کوچک‌تر از آن چیزی ست که فکر می‌‌کنید!

در یک موقعیت دیگر فرض کنید که آیفون 10 دارای یک صفحه‌نمایش با نسبت تصویر 18.5:9 است و آن تکه‌های حاضر در دو طرف بخش تیره مرکزی، یک صفحه‌نمایش دوم بالای پنل اصلی هستند (به سبک LG V10‌ و V20) در این حالت قطر صفحه‌نمایش به 5.56 اینچ می‌رسد که کوچک‌تر از صفحه‌نمایش گلکسی S8 خواهد بود.

در مقایسه با S8 نزدیک به 30 درصد فضای بیشتری در این حالت وجود داشته اما نسبت به مدل پلاس فضای صفحه‌ نمایش آیفون 10 در این محاسبه 5 درصدی کمتر است.

در یک نگاه کلی صفحه نمایش آیفون 10 در حقیقت به بزرگی آیفون 8 پلاس است اما محتوای حاضر در آن باید در یک پنل باریک‌تر (61.8 در مقابل 68.5 میلیمتر) به نمایش در بیایند امری که در بسیاری از موقعیت‌ها مثل نمایش عکس و ویدئو و حتی بازی‌ چندان ایده‌آل نیست.

منبع

ارسال یک پاسخ